Barone Ricasoli Mille855 - Ny röd premiumbox i Systembolagets beställningssortiment!

Den 1 juli lanserar WineWorld en ny röd premiumbox från Maremma, Toscana, som inledningsvis finns i Systembolagets beställningssortiment. Barone Ricasoli Mille855 kostar 259 kronor och har artikelnummer 72746. På www.bestallricasoli.nu kan man enkelt beställa den till sin Systembolagsbutik.

Barone Ricasoli Mille855 har en nyanserad och fruktig doft med inslag av viol, vinbär, läder och fat. I boxen samsas 40% sangiovese med 30% cabernet sauvignon och 30% merlot. Cabernetdelen har lagrats i sex månader på stora andraårs tonneaux. Maremma har ett speciellt mikroklimat som liknar det i Sicilien, fast inte fullt lika tufft. Solen ger vinet härligt mjuka tanniner.

Sedan tidigare finns boxvinet Barone Ricasoli Formulae i Systembolagets ordinarie sortiment som de senaste åren utsetts till Årets Röda Box av tidningen Allt Om Vin.

Barone Ricasoli Mille855 lanseras som en hyllning till år 1855 då järnbaronen Bettino Ricasoli köpte Barbarello, en estate i Maremma. Maremma är beläget två timmar med bil sydväst från Florens, ett kustområde i västra Toscana. Då Bettino köpte Barbarello var Maremma något av Italiens vilda western, ett ogästvänligt område rikt på träskmarker, malariasmittade mygg och toscanska cowboys (så kallade butteri).

Under Mussolini dränerades delar av Maremma och en ny befolkning flyttade in, framförallt ifrån regionen Veneto. Det som lagt Maremma på vinkartan är tillströmningen av många av de främsta vinproducenterna från andra delar av Toscana. När man på 60-talet började experimentera med andra druvor, otypiska för regionen, fick man fram nya, mycket finare viner. Den världsberömda vinkännaren Robert Parker tyckte att dessa förtjänade ett nytt begrepp och myntade då uttrycket ”Super Tuscans”.

Här kan du läsa mer om producenten!

Barone Ricasoli Mille855

Art nr: 72746-08

Bag in box 3 liter

Alk. halt: 13,5%