Casalferro firar 20 år med jubileumsutgåva!

Barone Ricasoli firar att det är 20 år sedan toppvinet Casalferro togs fram med en jubileumsgåva!

Casalferro är ett single vineyard-vin från den historiska vingården Casalferro, som också gett vinet sitt namn. Vinet skapades för första gången 1993 då Barone Francesco Ricasoli — slottets 32:e baron och ägare sedan 1993 — lanserade ett stort projekt för att kartlägga samtliga vingårdars jordmånstyper och förutsättningar. Många vingårdar var då gamla och i dåligt skick och vissa odlade med slumpmässigt valda druvor, men med hjälp av jordbruksuniversitet och forskningsstationer har samtliga vingårdars förutsättningar kunnat kartläggas. Projektet är ett av få i sitt slag i Italien och avslutades inte helt förrän så sent som 2010.

Något av det första man lade fokus på redan 1993 var vingården Casalferro där de första sticklingarna av Merlot planterades in tillsammans med de bästa stockarna av Sangiovese. Under 90-talet och en bit in på 2000-talet var Casalferro en blend av dessa två druvsorter, men genom åren har mängden Merlot kommit att öka och inför årgång 2007 tog man beslutet att Casalferro från och med då skulle bestå av 100% Merlot. Samtidigt skapades Colledilà gjord på 100 % Sangiovese från en annan unik vingård och dessa båda viner lanserades 2010 som representativa för två unika terroir från Barone Ricasoli.

- Skörden 2013 markerar inte bara 20-årsjubileet av Casalferro, utan signalerar också startskottet för min utmanande resa med Barone Ricasoli som började samma år. Jag har  därför ett starkt band till detta vin, som under åren kommit att utvecklas från en ren Sangiovese till en Merlot av omisskännlig elegans, säger Barone Francesco Ricasoli.

Jubileumsvinet Casalferro Anniversario 2013 lanseras den 2 september 2016 i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment. Upplagan är 1200 flaskor.

Namn: Casalferro Anniversario 2013

Var: Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment

Kvalitetsproducenten Barone Ricasoli är en modern producent med anrika rötter i hjärtat av Toscana. Slottet Castello di Brolio, som ägts av familjen Ricasoli sedan 1141 ligger mitt bland böljande kullar, skogar av ek och kastanjeträd och omfattar 230 hektar vingårdar. Hållbarhet och omtanke om naturen präglar det minutiösa vingårdsarbetet som är en förutsättning för druvor av högsta kvalitet. Ett stenkast från slottet ligger den moderna källaren där druvorna tas om hand och blir till eleganta viner i perfekt balans, precis som alltid när det gäller Ricasoli.

Foto: Jennie Kumlin

• rött vin
  • casalferro anniversary
  • barone ricasoli
  • toscana

Följ oss gärna i våra sociala kanaler där vi delar med oss av bilder från vår vardag!

Linda Rós Einarsdottir

Product Assistant