Exklusiv lansering av Demetercertifierad toppcarmenere från Antiyal!

Nu följer vi upp fjolårets succélansering av Antiyal Carmenere med ekologiska och biodynamiska Antiyal Carmenere Viñedo Escorial 2014. Vinet, som är både biodynamiskt och ekologiskt, kommer från välrenommerade producenten Antiyal, vars vinmakare Alvaro Espinoza 2015 blev utvald till en av världens 30 bästa vinmakare i tidningen Decanter.

Antiyal Carmenere Viñedo Escorial 2014 har nyligen blivit utnämnd till bästa Carmenere från Chile av Patricio Tapia i den ansedda vinguiden Descorchados. Vinet har en finstämd och nyanserad doft av röda och mörka bär, piptobak, färska örter och kryddor. Eftersmaken är lång, komplex och elegant. Vinet är helt oekat, lagrat i äggformade cementtankar.

Namn: Antiyal Carmenere Viñedo Escorial 2014

Artikelnummer: 99138

Pris: 399kr

Var: Exklusiv lansering i Systembolagets vinkällarbutiker 2 december, 120 flaskor totalt.

Egendomen till Antiyal omfattar idag åtta hektar och allt arbete sker enligt ekologiska och biodynamiska principer, vilket Alvaro Espinoza menar är en förutsättning för att framställa viner med genuina smaker och med en känsla av ursprung. Dessutom anser han att det är en nödvändighet för att kunna bevara jorden för framtida generationer. Alvaro har gjort sig ett namn både i Chile och internationellt som en passionerad förespråkare för ekologisk odling och var den första som började odla enligt biodynamiska principer i Chile, trots omvärldens skepsis.

Vi har också glädjen att meddela att vi har 18 flaskor av Antiyal Carmenere Viñedo Escorial 2011 tillgängligt via Systembolagets beställningssortiment. Även denna årgång är biodynamiskt producerat och helt oekat (lagrat i äggformade cementtankar) och det känns extra roligt att kunna visa upp ett chilenskt toppvin som har hunnit få lite flaskmognad.

Antiyal Carmenere 2011 har en nyanserad, kryddig doft och smak med begynnande mognad samt inslag av röda bär, plommon, tobak, orientaliska kryddor örter och choklad. Vinet har en elegant struktur med fina tanniner och lång, nyanserad eftersmak.

Namn: Antiyal Carmenere 2011

Pris: 429kr

Var: Systembolagets beställningssortiment. OBS - vi har bara 18 flaskor av detta vin.

• alvaro espinoza
  • chile
  • antiyal
  • biodynamiskt

Följ oss gärna i våra sociala kanaler där vi delar med oss av bilder från vår vardag!