​Exklusiv lansering från prisbelönta producenten Jordan Wine Estate!

I morgon, den 6 mars har vi nöjet att för första gången lansera Jordan Chardonnay 2013 som en exklusiv nyhet på Systembolaget! Vinet kommer att lanseras i ungefär 50 butiker runt om i landet, men som vanligt går det naturligtvis att beställa till valfri butik.

Namn: Jordan Chardonnay 2013

Var: Systembolagets exklusiva sortiment. Systembolaget köper in 1440 flaskor.

Jordan Chardonnay produceras av chardonnaydruvor från vingårdar som ligger på 250-310 meter över havet med sydlig och östlig sluttning. Efter en försiktig pressning jäser musten på 228 liter stora franska ekfat av vilka 50 % är nya och 50 % är ett år gamla. Vinet fick sedan ligga på jästfällningen i ca nio månader och istället för batonnage,”rullades” ekfaten med jämna mellanrum för att ge ökad karaktär. Slutligen blandades tillsattes 19 % tankjäst chardonnay till blenden för att ge mer fräschör och förstärka citrusaromerna.

På Jordan Wine Estate i Stellenbosch har Gary och Kathy Jordan sedan 1993 producerat viner som väckt internationell uppmärksamhet. I början av 1980-talet köpte Garys föräldrar den historiska egendomen och lade ner stor möda på att undersöka jordmånen i de olika lägena och inledde därefter ett ambitiöst nyplanteringsprogram. Sonen Gary läste samtidigt geologi på universitet och var naturligtvis till stor hjälp vid anläggningen av vingårdarna. Han träffade sedermera en vinintresserad ekonom som hette Kathy, de gifte sig och beslöt sig för att satsa på vinproduktion tillsammans. För att skaffa kunskap reste de ut i vinvärlden och jobbade bland annat i Frankrike under en tid. När de kom tillbaka till Jordan Wine Estate år 1992 byggde de en vinkällare på egendomen, året därpå gjorde de sitt första vin under Jordans etikett. Mottagandet blev översvallande - en vinkritiker skrev: ”En ny stjärna har fötts på vinhimlen.”

I dag tillverkar paret ett par dussin olika viner, som alla har en distinkt individuell karaktär. Alla vingårdar och -källare är utvecklade efter de allra senaste teknikerna. I Jordans viner kombineras den tillgängligt fruktiga "Nya världen-stilen" med den Gamla världens klassiska elegans vilket har visat sig vara en framgångsrik kombination.

Vinerna får år efter år utmärkelser för sin kvalitet och i november 2014 blev Jordan Winery utnämnt till Sydafrikas bästa producent på International Wine & Spirits Competition.

Trettio år efter att min far Ted Jordan planterade den första vingården på Jordan Wine Estate och efter att vi precis har firat 21 år av vinproduktion så fortsätter vårt team på Jordan att höja ribban” sa en stolt Gary Jordan när priset annonserades.

Missa inte heller att Systembolaget den 10 april återigen lanserar Jordan Cobblers Hill Cabernet Sauvignon. Mer info kommer..

• vitt vin
  • sydafrika