Exklusiv webblansering från kultnégocianten Lucien Le Moine!

Idag torsdag den 24 september är det dags för ett litet exklusivt släpp av viner av årgång 2012 från den lilla kvalitetsmedvetna négocianten Lucien Le Moine. Tidigare denna månad lanserades även Bourgogne Rouge 2012 och Bourgogne Blanc 2012 i Systembolagets vinkällarbutiker.

Sedan år 1999 köper det lilla exklusiva négocianthuset Lucien Le Moine in viner från premier crus och grand crus i Côte d’Or, Bourgogne - vilka producenter man handlar med är en välbevarad hemlighet. Mannen bakom varumärket heter Mounir Saouma, till sin hjälp har han partnern Rotem Brakin.

Namnet Lucien Le Moine består av två delar: den första kommer av att betydelsen för Mounir (”he who brings light”) är den samma som för latinska luce. Andra delen, Le Moine (munken), kommer av Saoumas smeknamn bland sina vänner efter sin tid i munkklostret. Paret Saouma och Brakin lärde känna varandra när Saouma tillverkade vin vid ett kristet munkkloster i Israel. Det var även vid klostret som Saoumas stora intresse för druvsorterna Pinot Noir och Chardonnay väcktes. Intresset fick honom sedan att studera vitikultur och oenologi vid ENSAM i Montpellier, Frankrike, för att sedan flytta till Bourgogne år 1995. Där arbetade Saouma under några år hos olika vinproducenter, bland annat hos Domaine Voarick och Domaine du Château de Chassagne-Montrachet. Under dessa år fick Saouma kontakt med de vinodlare som han idag handlar av. Brakin har tidigare studerat agronomi i Dijon, Frankrike, samt deltagit under skörd och vinifikation vid ett av USA:s största ekologiska vinerier, Bonterra i Kalifornien, och flyttade år 1999 till Saouma i Bourgogne där de startade upp sin verksamhet.

Varje år väljer Saouma och Brakin omsorgsfullt ut vin från de allra bästa cru-lägena i varje vinby. De tar bara en till tre fat från varje utvalt cru, motsvarande maximalt 900 flaskor. De vita vinerna köps in som druvjuice som de sedan själva jäser till vin. De röda vinerna köps däremot in som färdiga viner vilka läggs på Lucien Le Moine’s egna fat för omsorgsfull mognad. Faten är i sig ett eget fantastiskt kapitel då de är rostade och tillverkade helt för hand av en vän till paret. Materialet kommer uteslutande från ekskogarna i Jupilles, Loire, vilket har valts ut på grund av sin neutralitet. All produktion utförs hantverksmässigt av paret i vinhusets lilla 1700-talskällare i Beaune. Produktionen varierar från år till år, beroende på underlaget, men det lilla négocianthuset har en övre gräns på maximalt 100 fat per årgång - detta motsvarar 30 000 flaskor! Vinifikationen hos Lucien Le Moine skiljer sig mycket från den konventionella genom att processen anpassas helt efter årets förutsättningar och vinskörd. Man låter däremot alltid vinet mogna på 100 % av sin jästfällning, oavsett om det är en Chardonnay eller Pinot Noir. Ibland rör man om försiktigt i faten några gånger i månaden för att ge vinet balans och komplexitet, ibland rör man om varje vecka (årgång 2003, 2005) och andra år avstår man helt från omrörningen (årgång 2004). Vinkällaren hålls mycket sval under våren och sommaren för att kunna skjuta på den malolaktiska jäsningen till sensommaren. Vinet är väl skyddat mot defekter av det naturliga koldioxid som det finns lite mer av i dessa viner än normalt eftersom vinet aldrig filtreras, omtappas eller buteljeras med hjälp av pump utan endast med gravitationens hjälp. Själva buteljeringen görs alltid precis efter fullmåne då förhållandena sägs vara de ultimata med tanke på gravitationen. Den lite högre halten av koldioxid i Saouma’s viner gör att tanniner framhävs hos framför allt de unga vinerna. Därför rekommenderar Saouma att alla deras viner dekanteras före servering - speciellt om man vill konsumera vinerna redan inom två till tre år efter att de släppts på marknaden.

Parets strävan som négocianter är att producera exceptionellt rena viner med distinkt karaktär av dess specifika terroir. Vinerna från Lucien Le Moine beskrivs som enastående och klassiska med mycket seriös kvalitet. Huset anses representera en helt ny typ av négociant med sina hantverksmässiga och småskaliga metoder som resulterar i fantastiska viner. Produktionen har, inte helt oväntat, väckt ett enormt intresse bland världens främsta vinexperter, vinskribenter och, framförallt, vinälskare.

2012 var en paradox från allra första början enligt Mounir Saouma. Året började med en väldigt varm mars vilket följdes av mycket kallare väder i slutet av månaden. Efter en alltför regnig vår då rankorna led av vattenstress kom en värmevåg i slutet av juni och bombarderade dem med sol. Men lyckligtvis fanns då goda vattenreserver i marken. Paradoxen i 2012 är ett väldigt litet skördeuttag men, mycket finess. Trots de små uttagen kunde vi i princip dricka vinerna vid pressning sa Saouma. Tjocka skal var nyckeln till allt. Vinerna hade bra balans av socker och fruktsyra och fantastisk finessrika tanniner.

9801301 Charmes-Chambertin Grand Cru 2012 1725 kr

9801601 Clos de la Roche Grand Cru 2012 1650 kr