Fira Chiles nationaldag med Kuyen!

På Chiles nationaldag den 18e september lanserar Wineworld passade nog ännu ett vin av den chilenska kultvinmakaren Alvaro Espinoza, nämligen Kuyen. Vinet, från producenten Antiyal, är ekologiskt odlat och kommer att finnas tillgängligt i Systembolagets vinkällarbutiker under en begränsad period.

Kyuen består av en blanding av druvorna syrah, cabernet sauvignon, carmenère och petit verdot, där merparten av druvorna är av syrah. Antiyal använder sig av gravitation istället för pumpar genom hela vinproduktionen och alla druvor skördas för hand. Alkoholjäsningen sker med naturjäst i temperaturkontrollerade, rostfria ståltankar om 3000 respektive 5000 liter. Den malolaktiska jäsningen sker i ekfat.

Namn: Kuyen

Pris: 199kr

Artikelnummer: 90097

Var: Systembolagets tillfälliga sortiment

Kuyen är ett generöst och fruktigt vin med komplexa aromer av färska örter, kryddor, cassis, mörka körsbär, skogshallon, eukalyptus och fatkaraktär. Vinet har en fin struktur med lång, elegant eftersmak.

Viña Antiyal drivs sedan 1996 av kultvinmakaren Alvaro Espinoza och hans fru Marina Ashton. Antiyal betyder solens söner på det chilenska språket mapuche och parets syfte med projektet var från början att lära sina barn och andra som vill lyssna om jorden, om arbete och om vin.

Egendomen omfattar idag åtta hektar och allt arbete sker enligt ekologiska och biodynamiska principer, vilket Alvaro menar är en förutsättning för att framställa viner med genuina smaker och med en känsla av ursprung. Dessutom anser han att det är en nödvändighet för att kunna bevara jorden för framtida generationer. Alvaro har gjort sig ett namn både i Chile och internationellt som en passionerad förespråkare för ekologisk odling och var den första som började odla enligt biodynamiska principer i Chile, trots omvärldens skepsis.

• chilé
  • antiyal
  • kuyen

Wineworld AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som Vinunic AB, The Wineagency AB, Valid Wines och Quaffable Wines även återfinns.