Pasqua lanserar Sveriges billigaste Appassimento

Efter succéerna med Amarone och Ripasso lanserar Pasqua den 1 juli Passimento. Det blir det billigaste appassimentovinet i Sverige för det unika priset 69 kronor! Carlo Pasqua, ägare, säger som svar på hur den kan vara så billig, att ” för oss är Sverige en av de mest intressanta marknaderna och därför är det roligt för oss att kunna erbjuda ett riktigt typiskt Veneto vin till ett riktigt bra pris”.
Vinet har fått sitt namn från den traditionella appassimetometoden som man även använder när man framställer Amarone.

Pasqua Passimento 2008
Pris 69 kronor
Artikel 70876
Lansering 1 juli

Handskördade merlot- och corvinadruvor läggs på tork i i små lådor av trä i välventilerade torkrum, så kallade Fruttaio. Först när druvorna har förlorat 30% av sin fukt och uppvisar en hög sockerkoncentration är det dags för pressning. Efter jäsning i ståltank och slutlig lagring på fat visar vinet upp intensiva aromer av röda bär med kryddiga inslag. Smaken är balanserad med sammetslena tanniner och mjukt avslut. Ett matvänligt vin som passar utmärkt till grillat kött, vilt och lagrade ostar. Den första juli lanseras Passimento i Systembolagets beställningssortiment.

• ripasso
  • amarone
  • appassimento

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.