Solo Passione Appassimento - nu på box!

Nu lanserar WineWorld den populära Solo Passione Appassimento i större format. Från och med 1 april 2014 finns Solo Passione i Systembolagets beställningssortiment som bag in box!

Solo Passione är tillverkad enligt appassimentometoden vilket innebär att delar av skörden får torka innan pressning, något som ger ett fylligt vin med toner av torkad frukt. Resultatet av torkningen blir ett vin med välkommen struktur och med extra koncentration. För att addera ytterligare komplexitet har vinet lagrats i 6 månader på ekfat.

Namn: Antiche Terre - Solo Passione Appassimento

Lansering: I Systembolagets beställningssortiment

Italien som ursprungsland är fortfarande mycket omtyckt i Sverige, och med en andel på 28,9 % av Systembolagets totala försäljning under februari månad finns det inga tecken på att landet är på väg att minska i popularitet, snarare tvärtom. Stilen på vinerna från Italien tilltalar många, och särskilt populärt är området Veneto där storsäljande vintyper som Ripasso, Appassimento och Amarone har sitt ursprung.

Antiche Terre är beläget i dalen Valpantena, i hjärtat av Valpolicella. Här har druvor odlats under lång tid och Valpantena betyder just ”vinernas dal”. Antiche Terre driver i nuläget ett program för omställning till ekologisk druvproduktion, då respekt och omtanke om miljön är en viktig del i deras arbete. Hösten 2013 byggdes och invigdes exempelvis ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik, och ute i vingårdarna pågår ständigt förändringsarbetet med att göra druvodlingarna helt ekologiska.

• antiche terre
  • appassimento