Villa Borghetti Amarone 2008 Nyhet Systembolaget mars

Första mars lanseras Villa Borghetti Amarone 2008 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Villa Borghetti belägen i hjärtat av Valpolicella är familjen Pasquas egen vingård uppkallad efter ett vackert 1700-tals hus beläget på egendomen.

Villa Borghetti Amarone della Valpolicella
Producent: Pasqua
Lansering: 1 mars 2012
Pris: 249 kronor
Artikel: 95028

Årgång 2008 Amarone har helt nyligen släppts efter de tre årens lagring som är kravet på lagring för Amarone della Valpolicella Classico. Betygen för 2008 Amarone var genomgående höga, very good to excellent, vid experternas sammankomst på Anteprima Amarone i januari i år. Ett event som hålls årligen i Verona där man betygsätter den nya årgången.

Carlo Olivari, vinmakare på Pasqua förklarar: ” 2008 har äntligen gett oss ett bra år i Valpolicella efter några ganska oregelbundna och ojämna årgångar.” Giovanni Nordera, teknisk direktör på Pasqua tillägger ” ett uttryck för terroir är karaktäristiskt i vår Amarone. Kryddiga toner av svartpeppar, lakrits och mörk choklad med inslag av mörk frukt. Fylliga, med en bra balans och struktur med mjuka och silkeslena tanniner. Vårt mål är att göra viner som har en egen stil, med massor av komplexitet, elegans och finess.”

Skörden 2008 startade den 25 augusti med mycket goda väderförhållanden. Under hela skörden var vädret varmt med svala nätter vilket bidrog till att aromerna i druvorna utvecklades väl. Fullt mogna och friska druvor handskördades och lades i små fruttaios (trädådor) där de fick genomgå appassimento processen. Skörden av Amaronedruvor var totalt sett 20% större än föregående år.

Pasqua är en väletablerad producent belägen i Veneto-regionen i norra Italien känd för sina typiska viner gjorda enligt Amarone-metoden – på torkad frukt (appassimento). Alldeles färska nyheter i Systembolagets ordinarie sortiment är Amarone, Ripasso och Passimento – en trio i ”Black label-serien” – en svart etikett med vinhuset Pasqua i guld.

• wineworld
  • appassimento
  • amarone

• Stockholm

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.