Företagens administrativa problem

SRF gör en undersökning som heter FöretagsEko för att få kunskap om hur administrativa problem rangordnas bland svenska företagare. Jag är inte känd för att vara någon branschfanatiker, men detta gör de bra. Att försöka få reda på vart förenklingar måste göras gillar jag. Jag gillar förenklingar.

Rankningen för 2012, med jobbigast först;

1. Deklarationer
  2. Bokföring
  3. Personal- och lönefrågor
  4. Fakturering
  5. Moms
  6. Myndighetsskrivelser och formulär från exempelvis SCB
  7. Bluffakturor och oseriösa försäljare
  8. Administrationen kring Rut- och Rot-avdrag

Först måste man nog fundera på varför företagare uppfattar saker som ett problem. Är det för att det är svårt som tusan? Eller är det för att det tar för mycket tid totalt mot vad det ger? Min generella åsikt är att när det gäller allt om skatt är det oftast okunskap som är problemet, man är rädd att göra fel inför läskiga Skatteverket. Och det är bra, inte rädslan utan att man vill göra rätt för sig. När det gäller till exempel fakturering gissar jag på att det snarare är tidsbrist alternativt uttråkning. Möjligen saknas också kompetens för att lägga upp det på ett effektivt och smart sätt, utan att agera bank åt sina kunder.

Vi sitter ju ofta i rådgivningssituationer kring just dessa frågor. Så här brukar jag resonera på ett generellt plan:

Läs om hur Johan resonerar kring företagarnas problem här!