Om att kunna jobba vart som helst ifrån

“En dag ska vi kunna sitta på Kanarieöarna och jobba.”

Citatet ovan kommer från vår VD Björn. Han sa det för sisådär två år sedan, när Superkoll började bli på riktigt. Papperslös bokföring tänkte vi, det måste ju vara framtiden. Det tror vi fortfarande, och nu har vi kommit en bit på vägen. Så långt att vi kan åka iväg och jobba en vecka. På Kanarieöarna.

Hur finansierar vi då detta? Låter ju väldans dyrt.

Vår bransch är kunskapsintensiv. Kollar du i vår bokföring kommer du i resultatrapporten se att det läggs mycket pengar på utbildningar. Det måste vi göra för att hänga med och för att få behålla våra yrkestitlar. När vi lägger budget beräknas utbildningskostnader per person till runda tal 15 000 kr per person. Då ingår så klart själva utbildningen, men också lite resekostnader som boende och resa. Så klart varierar detta upp och ner, men för att illustrera hur vi budgeterar.

Med denna kunskapen ställde vi oss följande frågor:

1. Har vi kompetens att utbilda i företaget inom de områden som just nu bedöms vara viktigast för Wint?

2. Om vi buntar samman allas utbildningsbudget, vad kan vi då åstadkomma?

På fråga ett svarar vi ja, till stor del. På fråga två svarar vi något mycket roligare än hur det är i dag.

Björns dröm om att kunna åka till Kanarieöarna för att arbeta är så mycket mer än att ha det varmt och skönt. Det handlar om att sikta på att bygga ett företag som är platsoberoende och på sikt personoberoende. Ett företag som är modernt i en bransch som dras med fysiska bestämmelser om vart alla papper finns och en given persons kunskap och relation. Att vi nu åker iväg är för att bevisa för oss själva och för andra (men mest för oss själva) att det faktiskt går. Att vi kan lämna kontoret och ändå lösa våra uppgifter på ett bra sätt.

Att vi samtidigt får umgås tillsammans och fortsätta bygga på vår företagskultur gör detta upplägg väldigt intressant.

Alla stenar ska vändas på för att bli ett bättre företag. Många stenar är vända, men många återstår.

(Glömde jag säga att resan till Spanien kostar oss cirka 8 000 kr per person? Så alltså billigare än förra årets lösning. Rätt smart.)

Spana gärna in redovisning- och revisionsbyrån Wint här!

• wint