Från 25 till 42 anställda på ett år

Det rör på sig hos uppstickaren inom redovisnings- och revisionsvärlden, Wint. För ett år sedan var de 25 anställda med kontor främst i Värmland. Nu är spridningen större och kontor finns på fler orter.

“Jag visste att det skulle gå fort när vi lade in en högre växel, men att det gått så här fort kunde jag inte tro. Redan nu 42 personer” säger Björn Elfgren, VD på Wint. “Men vi har anställt bra personer, och sådant visar sig rätt snabbt. Så helt överaskad är jag ändå inte. Redan tidigt i våras hade vi tre nya kontor igång. Stockholm, Göteborg och Växjö”.

Resan började egentligen tidigare än så. För två år sedan valde Björn med kollegor att lämna BDO för det mindre nätverket Baker Tilly.

“Vi visste redan då att vi var annorlunda, att vi ville göra sådant som man normalt inte gör i branschen” konstaterar Björn. “Och jag tycker det visat sig att företagen verkligen gillar det vi gör, då allt fler väljer att vara med oss” fortsätter Björn.

Trots det stora antalet nyanställda ser inte Björn något slut på tillväxten. Men med tillväxt finns alltid en risk för växtvärk. Något Wint är medvetna om.

Vi har i dag anställningsannonser ute på de flesta kontoren. Men framförallt är det våra kontor i Stockholm, Göteborg och Växjö där vi ser att vi relativt enkelt kan växa till oss, och därmed behöva anställa. Men även i Värmland, där vi i dag redan är starka, kommer vi bli fler”, siar Björn. “Växtvärk är något vi är vakna på. I vårt yrke stöter vi relativt ofta på företag som fått känna på det. Det gäller att behålla kärnan och värna om det som är viktigt. En nyckel, tror jag, är att ha en bra struktur så nyanställda snabbt “hittar hem” i organisationen och i sitt jobb. Men även självklart jobba stenhårt med våra värderingar, och inte tumma på dem”.

• framgång
  • värmland
  • karlstad
  • anställning

• Kronoberg

Wint är en snabbväxande revisions- och redovisningsbyrå, representerad med kontor på flera orter i Värmland samt i Mora, Stockholm, Göteborg och Växjö. Företaget bildades 1955. Björn Elfgren, är VD och största ägare. Bolaget har drygt 40 anställda och omsätter cirka 30 miljoner.