Tillväxtverket hjärta Wint med en halv miljon

Tillväxtverket stödjer Wint i dess utvecklingsarbete med drygt en halv miljon kronor till att förbättra webbtjänsten Superkoll. En tjänst för att minska administrationen för och öka förståelsen av ekonomi hos Sveriges företagare.

“Äntligen” utropar Björn Elfgren, VD på Wint, på bästa Gert Fylking-manér. “Visst pengarna är en jätteviktig del, en halv miljon kronor tillför oss supermycket. Men att vi får ytterligare duktiga människor som tror på oss och vår vision värmer ännu mer. Det ger oss ökat självförtroende om att vi är på rätt väg.”

Tillväxtverket är en nationell myndighet med uppgift att underlätta förnyelse i företag och regioner. Just det programmet som Wint fått del av främjar produkt- eller tjänsteutveckling i företag med upp till 50 anställda. 85 miljoner kronor ska fördelas ut över landet och stötta företagens innovationskraft.

“Att vi skapar nya arbetstillfällen och tillväxt, det vet vi redan” säger Johan Thorsson, projektledare och marknadsansvarig på Wint. “På drygt ett år har vi nära fördubblat företaget, och en stor anledning är vår satsning på egen produktutveckling, vilket lockar både duktiga människor och roliga kunder. Att vi nu får stöd gör att vi kan köra ännu fortare i vårt arbeta att digitalisera, förenkla och förtydliga för svenska företagare. Och därmed öka vårt egna anställningsbehovet ännu mer.”

Stödet är i ansökan öronmärkt till på förhand utvalda kostnader. Hos Wint arbetet med att visulisera bokföring så att du som användare ska förstå mer hur det går för ditt företag, och få råd om hur du kan bli bättre.

“Vi har släppt en version av Superkoll med mycket positiv feedback. Där du som kund får din bokföring i grafer på ett tydligt och snyggt sätt” säger Johan. “Men vi jobbar varje dag på förbättringar och nya funktioner. Vi vet oändligt med saker vi vill förbättra och lägga till. Att då få stöd för att kunna köra ännu lite fortare känns fantastiskt.“

• wint
  • värmland
  • bidrag
  • tillväxtverket

• Kronoberg

Om Tillväxtverket

Tillväxtverket är en nationell myndighet som underlättar förnyelse i företag och regioner. Budgeten under 2012 på 3,7 miljarder kronor ska fokusera på hållbar tillväxt. Arbetet bedrivs genom 350 medarbetare fördelat på nio orter genom samverkan, kunskap och finansiering.

Wint är en snabbväxande revisions- och redovisningsbyrå, representerad med kontor på flera orter i Värmland samt i Mora, Stockholm, Göteborg och Växjö. Företaget bildades 1955. Björn Elfgren, är VD och största ägare. Bolaget har drygt 45 anställda och omsätter cirka 30 miljoner.