Nya krav på e-handlare när det kommer till tvist med konsument

Sedan den nya lagen om alternativ tvistelösning mot konsument trädde i kraft 1 Januari 2016 är det ett antal saker du som e-handlare måste tänka på. Du som handlare online måste informera om ARN eller annan godkänd branschnämnd som kan hantera tvisten. Från och med den 15 Februari finns också en ny ODR-plattform som hanterar dessa ärenden gemensamt i Europa till vilken e-handlare måste länka.

Hela lagförslaget handlar om att förenkla och snabba upp processen kring tvister mellan online-handlare och konsument i tvistförfarande.

I praktiken bör du som e-handlare med andra ord:

1. Informera skriftligen, till alla kunder som hör av sig för reklamation eller retur, med postadress eller webbadress till ARN eller annan godkänd braschnämnd. (Se webadress bland resurslänkar nedan)
  2. Länka till ODR-plattformen (tillgänglig fr.o.m 15 Februari, se länk bland resurslänkar nedan)
  3. Redogör i samband med informationen att du som handlare tänker medverka i tvistlösningsförfarandet. I annat fall avgörs tvisten helt på kundens underlag och du som handlare står utan talan.

Mer information och detaljer hittar du såväl hos ARN, Svensk Handel och ECC som du når via nedan resurslänkar. Vi rekommenderar också kontakt med duktig advokat med spertskompetens inom området och har många nöjda kunder som använder sig av Agnes Andersson Hammarstrand på advokatbyrån Delphi.