Bara 100 dagar kvar att rädda unik gammelskog utanför Göteborg

Verle gammelskog nordost om Göteborg är en av Sveriges verkliga gammelskogar. Gammal, orörd och hem för hotade arter. Men Verleskogen är akut hotad. Om 100 dagar börjar avverkningen, om inte insamlingsstiftelsen Ett klick för skogen hunnit samla in de 5,6 miljoner kronor som återstår för att kunna köpa loss den.

Insamlingsstiftelsen Ett klick för skogen samlar in pengar för att köpa avverkningshotad svensk gammelskog. Arbetet drivs ideellt via stiftelsens sajt, där besökaren genom ett gratis klick hindrar en liten yta skog från att huggas ner. Allt möjliggörs genom sajtens sponsorer. När besökaren klickar dras en summa pengar från sponsorerna.

Nu är insamlingen i akut behov av fler sponsorer. Hittills har man samlat in knappt två miljoner kronor. Men det krävs totalt 7,5 miljoner kronor för att rädda Verle gammelskog. Och det är bara 100 dagar kvar till avverkning.

Ett klick för skogen startades 2004 av Luleåtjejerna Jenny Strand och Ann Rask.

- Vi hade jobbat och studerat utomlands i länder där den främsta naturupplevelsen är en promenad i en park, och insåg värdet med vår svenska natur. Vår svenska gammelskog är unik, men långt ifrån så skyddad som man kan tro. Vi ville göra något konkret och drog igång sajten, säger Jenny Strand, som liksom alla medarbetare jobbar oavlönat med projektet.

2005 hade stiftelsen samlat in 840 000 kronor som användes till att köpa avverkningshotade Årrenjarka gammelskog i Norrbotten. Nu är det Verle gammelskog som är insamlingens mål. Skogen som ligger fem mil nordost om Göteborg hotas av avverkning om inte Ett klick för skogen kan köpa den. För detta krävs 5,7 miljoner kronor före den 19 mars 2009.

­- Vi har en bra bit kvar men vill tro att det ska lyckas. Vi behöver både fler besökare som klickar och framför allt fler sponsorer som vill hjälpa oss att bevara Verle gammelskog, säger Jenny Strand.

Jenny Strand, 070-648 47 89

Eva Kullenberg, 070-522 19 41

www.ettklickforskogen.se

Fakta om Verle gammelskog

Verle gammelskog ligger i Ale kommun, fem mil nordost om Göteborg. 90 procent av träden är äldre än 140 år gamla och vissa är äldre än 200 år.

Skogsstyrelsen klassar en stor del av Verle gammelskog som naturvärdesobjekt och Ale kommuns naturvårdsplan 2007 ser skogen som ett särskilt värdefullt naturområde med höga och unika naturvärden. Svenska Naturskyddsföreningens lokalavdelning i Ale har jobbat för att skapa skydd åt denna skog i över 20 år.

Enligt Skogsstyrelsen återstår idag bara 1,1 procent av gammelskogarna i Västra Götaland. Endast 1,5 procent av den svenska skogsarealen består idag av skyddad skog.