Pressmeddelande -

Wolters Kluwer hjälper redovisningsbranschen att tänka i nya banor för att säkra framtida tillväxt.

Wolters Kluwer har i samarbete med Kelley Market Research genomfört en undersökning där man kommit fram till att molnteknologi är nyckeln för att en redovisningsbyrå ska nå sin fulla potential. Just nu genomgår branschen för skatte- och redovisningstjänster en snabb förändring där man alltmer överger gamla traditionella processer och istället tänker i nya banor.

Forskning visar att det klassiska bokföringsarbetet inte längre värderas lika högt, vilket pressar priserna, det har fått byråerna att erbjuda nya tjänster som t.ex. rådgivning. Genom digitalisering kan byråerna nu effektivisera processerna för att klara av rättsliga, redovisnings- och rapporteringskrav. De företag som har ökat sin årliga omsättning med mer än 10% har redan tagit till sig molnbaserade lösningar som då bidragit till nya tjänsteområden. De flesta byråer kommer att utvecklas och automatisera så mycket som möjligt för att öka kundnöjdheten, vilket kommer vara avgörande för byråernas fortlevnad.

- Rådgivningstjänster kommer att spela en avgörande roll i redovisnings- och revisionsfirmors utveckling när de ställs inför utmaningen att nå framtida tillväxt, säger André Bodin, Product Management, Wolters Kluwer.

Bäst lämpad att bistå en kund med råd är ju kundens revisor eller redovisningskonsult, vilken har såväl kunskap, erfarenhet och resurser att göra påtaglig skillnad på kundens resultat och i slutändan öka verksamheternas värde. Konsulterna kan hjälpa sina kunder med strategiska råd om hur de ska förbättra lönsamheten, förutspå tillväxten och styra upp en strategisk riktning.

Undersökningen visar också att ca hälften av konsulterna fortfarande baserar sin fakturering av rådgivningstjänster per timme. Vill du ta del av Wolters Kluwers hela undersökning så kan du göra det här, i bifogad pdf.

Wolters Kluwer utförde undersökningen mellan mars och juni 2018 bland fler än 700 redovisnings- och revisionsbyråer och över 400 företag i sex europeiska länder, varav Sverige var ett.

För mer information v.v kontakta:
André Bodin, Product Management, Business Unit Tax & Accounting, +46317751700,
andre.bodin@wolterskluwer.se

Björn Candler, Head of Product Management & Marketing, Business Unit Tax & Accounting, Office manager in Stockholm, +46708 18 67 71
bjorn.candler@wolterskluwer.se

Ulrika Avedal-Åberg, Marketing and Communication, +46708 79 65 21
ulrika.avedal-aberg@wolterskluwer.se

• rådgivningstjänster
  • tillväxt
  • molnteknologi
  • wolters kluwer
  • revision
  • redovisning
  • molntjänst
  • ekonomi

Wolters Kluwer Scandinavia är en ledande aktör inom skatt och ekonomi som utvecklar och erbjuder arbetsverktyg till revisorer, redovisningskonsulter, ekonomer, jurister och skatteexperter, samt alla andra som använder ekonomisk och juridisk information i sitt arbete. I Sverige har företaget kontor i Göteborg och Stockholm.

Katarina Thörnqvist

Presskontakt Managing Director Skatt & Ekonomi, Wolters Kluwer Skandinavia AB

Idha Tell

Presskontakt Head of Press Skatt & Ekonomi, Wolters Kluwer Skandinavia AB +46 701 871573