Ny unikt brandskydd från Woodsafe

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2015 07:03 CEST

Woodsafe Timber Protection AB lanserar Europas första CE certifierade träpaneler med beständiga egenskaper mot brand för exteriör användning, helt utan krav på ytbehandling, Woodsafe Exterior Fire-X.

Woodsafe Timber Protection presenterar med stolthet i samarbete med Koppers Sweden AB, del av internationella koncernen Koppers Performance Chemicals Inc USA, Europas första och enda brandimpregnerade och certifierade träpanel/er för exteriör användning, helt utan krav på återkommande ytbehandling. Produkten tillverkas exklusivt av Woodsafe Timber Protection AB, Västerås och som saluförs Woodsafe Exterior Fire-X för distribution över hela Skandinavien och övriga Europa.

Woodsafe Exteriör Fire-X omfattar träslag som cederträ, värmebehandlat trä, valnöt, ek, sibirisk lärk, gran, furu med flera. Samtliga träslag är CE certifierade enligt Europeiska byggproduktförordningen CPR 305/2011 (Certificate of Constancy of Performance, SC 0260-15).

”Detta framsteg ger tydlig signal till byggindustrin i Europa att Woodsafe visar vägen och stärker sin position som marknadsledande industriell tillverkare av träprodukter med egenskaper mot brand. Woodsafe utbud av certifierade träprodukter i kombination brandklass och träprodukt har sedan länge passerat hundra produkter vilket är helt fantastiskt, säger Thomas Bengtsson, VD för Woodsafe Timber Protection AB.

Om Woodsafe Timber Protection AB.

Woodsafe Timber Protection har sedan 2002 utfört legoimpregnering av träprodukter med brandtekniska egenskaper som B-s1,d0 , SP-Fire 105, K210/B-s1,d0 med flera. Woodsafe Timber Protection har samarbete med flertalet ledande industripartner i Norden och Europa.

Woodsafe tillverkning är underställd fortlöpande tillverkningskontroll och våra tjänster är certifierade enligt lag och förordning bland annat EUs byggproduktförordning 305/2011.

Kommentarer (0)