Betong är ett material som är hetare än någonsin just nu!

Brinner för betong!

Intervju från Sommarens Proffsguide:

Varför är betong så hett just nu? Alla verkar vilja ha inredning i betong. En som vet mer om det och faktiskt också bidragit till den starka betongtrenden, är Marcus Fornborn på Svensk Betongdesign.

– Efter att ha varit anställd betongarbetare i tolv år, så startade jag eget för tre år sedan, berättar Marcus. Allt började med att tjejen ville ha en bänkskiva i betong. Det ena ledde till det andra och snart stod jag i farsans garage och gjöt bänk­skivor på kvällar och helger. Med tiden blev det så mycket att jag sa upp mig och startade Svensk Betongdesign.

Trendig krog

– Rätt snart fick jag också kontakt med en ung och hungrig arkitekt som i sin tur fått i uppdrag att inreda en trendig lägenhet. Det jobbet ledde sedan till nästa - att inreda en helt ny tuff krog i industriell stil med mycket betong
och stål.

Betongtrenden bara växte och vi med den. Plötsligt ville alla ha slipade betong­golv och bänkskivor, handfat och
t o m badkar i betong. Det var med andra ord rätt bra timing att starta eget i den här branschen. Nu har vi vuxit till sju man med en egen verkstad på 300 m2.

Skitsnygga golv

– Vi har idag en bra blandning av vanliga betongjobb och inredningsdetaljer. Sånt är ju lite roligare. Då får man en chans att träffa slutkunden och höra deras uppskatt­ning. Synliga betonggolv är fortfarande mycket efterfrågat. Vi pigmenterar dem ljust, glättar och polerar dem. Det blir skitsnyggt! Något annat som blir alltmer populär är markbetong, dvs gjutna betong­plattor med struktur och mönster. Det är stort i USA och nu på väg in på den svenska marknaden. Jag har en man som jobbar enbart med det och han har fullt upp.

– Många jobb får vi via vår betongleve­rantör, via Woody Bygghandel Orminge Trä och andra byggkontakter, men in­tresset har också spridits via Instagram. Svensk Betongdesign har faktiskt 3800 följare där!

Läs mer på woody.se