AB Karl Ekesiöö förvärvar XL Bygg Bengtås Trä & Byggmaterial AB i Gnesta

AB Karl Ekesiöö expanderar till Sörmland - förvärvar XL Bygg Bengtås Trä & Byggmaterial AB i Gnesta

Byggmaterialhandeln AB Karl Ekesiöö förvärvar XL Bygg Bengtås Trä & Byggmaterial AB i Gnesta. Förvärvet är en del i Ekesiöös tillväxtstrategi som handlar om att modernisera sig, expandera och bli en större del av marknaden.

“Vi vill att Ekesiöö ska finnas i ytterligare 100 år och då behöver vi förstärka vår position på marknaden både genom organisk tillväxt samt via förvärv. Bengtås är en bygghandel som påminner mycket om Ekesiöö och som värnar om det lokala både när det gäller byggare, privatpersoner och personal. Det känns oerhört bra att få ett tillskott i form av ett fint och välskött bolag med hjärtat på rätta stället”, säger Stefan Ekesiöö, vd Ekesiöö.

Bengtås Trä & Byggmaterial har funnits sedan 1983 och omsätter cirka 36 miljoner med 9 anställda. Från och med 30 april tar Ekesiöö över rörelsen och fastigheten. Bengtås ägs idag av Krister Olsson byggvaror AB. Tidigare ägare, Andreas Olsson, kommer fortsätta var verksam i bolaget. Bengtås Trä & Byggmaterial kommer, i samband med tillträdet, byta namn till Ekesiöö Gnesta.

Ekesiöö befinner sig i en intensiv tillväxtfas med etableringen av en ny, större och modernare bygghandel i Bromma på Bällstavägen 102. Förvärvet av Bengtås är ytterligare ett naturligt och viktigt steg i bolagets tillväxtstrategi.

Kontakt:
Stefan Ekesiöö, VD, 08-7289294

Om Ekesiöö
AB Karl Ekesiöö grundades 1922 i Stockholm och är en byggmaterialhandel för yrkesproffs och kvalitetsmedvetna privatkunder. Ekesiöö är ett av de äldsta familjeföretagen inom svensk byggmaterialhandel som ägs och drivs av samma familj, idag fjärde generationen Ekesiöö. Den första butiken låg på Humlegårdsgatan. Sedan 1948 har Ekesiöös huvudanläggning legat på Karlsbodavägen i Bromma.

AB Karl Ekesiöö är medlemmar i Woody Bygghandel, en frivilligkedja inom byggmaterial med drygt 6 miljarder i omsättning och fler än 90 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Mer info på www.woody.se