AB Knut Lindgren i Urshult

Woody Bygghandel öppnar i Tingsryd

AB Knut Lindgren i Urshult har tecknat avtal om att förvärva inkråmet i Tingsryd Järn AB med tillhörande fastighet. Affären innebär att XL-butiken i Tingsryd omvandlas till en Woody Bygghandel som filial till AB Knut Lindgren i Urshult.

Förvärvet är en del i AB Knut Lindgrens AB tillväxtstrategi. Med anläggning i Tingsryd ökar möjligheterna att uppnå stordriftsfördelar. Sortimentet kommer att samordnas men kundernas behov kommer även i framtiden styra utbudet på respektive ort. Genom förvärvet ökar möjligheterna till än bättre service till befintliga och nya kunder. Tillträde sker 1 januari 2018.

- AB Knut Lindgren AB har haft en bra tillväxt och lönsamhet de senaste åren och det är en naturlig utveckling att etablera sig i kommunens huvudort, säger företagets VD Glenn Nilsson. Affären genomförs som en så kallad inkråmsaffär vilket innebär att man köper fastighet, lager och inventarier från Tingsryd Järn AB.

Samtlig personal i Tingsryd erbjuds anställning i AB Knut Lindgren. Ägarna till Tingsryds Järn kommer att driva annan verksamhet i egen regi. Man står dock till köparens förfogande under en övergångsperiod.

- I en allt tuffare marknad är det viktigt att lokala företag stärker sin position på marknaden genom att alliera sig, säger Sten Nilsson VD för Tingsryds Järn AB, och Glenn Nilsson.

- Vår kedjeidé står stabilt på entreprenörskap och starkt lokalt engagemang. Vi har haft en bra utveckling i Urshult med mycket kompetenta entreprenörer och medarbetare och vi ser mycket fram mot en vidgning av AB Knut Lindgrens geografiska upptagningsområde, säger Fredrik Johanson, VD för Woody Bygghandel AB.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Glenn Nilsson, VD AB Knut Lindgren i Urshult 0477-48771
Sten Nilsson, VD Tingsryds Järn AB 0477-55432

Om AB Knut Lindgren Woody Bygghandel
AB Knut Lindgren är en familjeägd bygghandel med 10 anställda och beräknas omsätta 40 miljoner 2017. Man ingår i Woody Bygghandel, en bygghandelskedja med drygt 6 miljarder i omsättning och fler än 90 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten.

Om Tingsryds Järn
Tingsryds Järn är en bygg- och järnbutik i Tingsryds centralort med fina traditioner som har 8 anställda och omsätter 26 miljoner. De ingår i XL Bygg.

Woody Bygghandel är en bygghandelskedja med drygt 6 miljarder i omsättning och fler än 90 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Woody Bygghandel är även officiell partner av svensk ungdomsfotboll. Mer info på www.woody.se