Nya lunchcafét på våning 7

Kreativt och hållbart på WTC Göteborg

Kreativt och hållbart på WTC Göteborg

World Trade Center är ett starkt varumärke som i Göteborg har två anläggningar mitt i centrum, en vid Korsvägen och en på Teatargatan. På anläggningen vid Korsvägen pågår det just nu full aktivitet. På plan 7 skapas en ny våning om 1 500 kvm med moderna kontor och designade konferensrum för hållbara möten.

Mia Meriläinen, Operativ chef på World Trade Center Göteborg (WTC Göteborg), ser fram emot en spännande höst. I månadsskiftet september/oktober står en nyproducerad kontorsvåning vid Korsvägen klar för inflyttning, bland takåsar och himmel.
- Vi upplever en stor efterfrågan och vill fortsätta erbjuda det vi är bäst på - kontor och miljöer för hållbara möten. På våning 7 kommer vi att kunna erbjuda ett 40-tal nyproducerade kontorsrum och 13 designade mötes och konferensrum plus sköna lounger.

NYTT INREDNINGSKONCEPT

Den nya våningen ligger i direkt anslutning till de befintliga lokalerna och kommer uppfylla alla förväntningar på ett premiumsegment med service, design och komfort. Mycket kraft har lagts på spännande inredning, ett arbete där man tagit hjälp av inredningsarkitekterna Jessica Eek och Hanna Brotén på BittraBritta.
- Vi känner ett ansvar att skapa en bra och kreativ arbetsmiljö för våra hyresgäster,något vi tänkt på när vi skapat de nya gemensamma ytorna, förklarar Mia Meriläinen.
- Vi har varit med och tagit fram ett helt nytt inredningskoncept för WTC Göteborg, förklarar Hanna Brotén. För oss är det viktigt att vara med hela vägen, jobba med kundens kärnvärden och skapa något som passar kundens profil, som fungerar på lång sikt.
- Vi jobbar även en hel del med storytelling och det känns kul att WTC Göteborg velat vara med på det, fortsätter Jessica Eek. Detta är något som syns främst i de olika mötesrummen där vi vågat lite mer och där temat är olika europeiska städer. De 13 konferensrummen fungerar på helt olika sätt, vilket varit extra viktigt eftersom det finns en stor mix av företag på World Trade Center.

DUKTIGA PÅ KONTOR

WTC Göteborg har sedan länge huserat vid Korsvägen och i och med att våning 7 nu tillkommer följer andra förändringar i kölvattnet. Även nuvarande reception och entré flyttas upp till den nya våningen och alla konferensrum samlas här.
- Vi har fått möjlighet att planera en hel våning efter våra kunders behov vilket känns väldigt kul, konstaterar Mia Meriläinen. Samtliga väggar har tagits bort för att kunna skapa moderna kontorsmiljöer med öppna, sociala och smarta planlösningar. Bland annat ett stort lunchrum där man ska kunna nätverka, hålla föreläsningar, sitta och jobba eller ha möten. Vi har också satsat på att skapa olika rum i rummen. På våning 7 får de 200 företag som är representerade hos WTC Göteborg de bästa möjligheterna att mötas och samverka. Vi gör det roligt att skapa nya kontakter och bättre affärsmöjligheter för varandra, det har alltid varit viktigt för oss. Att följa trenden med coworking-ytor och möjligheten att jobba aktivitetsbaserat fullt ut, som många andra erbjuder, är inget WTC Göteborg väljer att haka på.
- Vi har hela tiden sagt att vi är duktiga på kontor, det är det viktiga för oss, förklarar Mia Meriläinen.
- Det börjar dessutom komma forskningsresultat som visar att det inte alltid är så hälsosamt att sitta i den typen av öppna ytor som nu blivit så trendigt. Både spring och dålig akustik är parametrar som minskar effektiviteten väsentligt, konstaterar Hanna Brotén.

EFTERLÄNGTAD EXPANSION

Att receptionen och samtliga konferensrum flyttas till våning 7 innebär att ytor frigörs på både plan 5 och 6. Och WTC Göteborg kan växa med ännu fler kontorsrum.
- Plan 5 blir den kreativa våningen, med plats för små kontor, som många efterfrågar, plus gemensamhetsytor, berättar Mia Meriläinen. Arbetet med våning 5 och 6 startar direkt efter färdigställandet av våning 7 för att sedan slå upp dörrarna senare i höst. Totalt kommer WTC Göteborg, efter den väntande ombyggnationen av de andra planen, kunna erbjuda sammanlagt cirka 70 nya kontorsrum.
- Det här blir en efterlängtad expansion för oss, konstaterar Mia Meriläinen avslutningsvis.