Så berättar du din egen livshistoria

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2016 16:27 CEST

Writelin - Skapa och dela din livshistoria

Hur ser din egen livshistoria ut? Vilka erfarenheter vill du föra vidare till kommande generationer?

Cecilia Gruvberger och Josefine Grane lämnade sina fasta anställningar inom finans- och riskkapitalistbranschen för att bygga nya hemsidan Writelin, där livshistoria och personliga berättelser spelar huvudrollen. När Cecilias föräldrar gick bort föddes idén till en digital plattform för memoarskrivande. Både Josefine och Cecilia saknade ett enkelt och lustfyllt sätt att berätta om sig själva och familjernas historia så att barn och kommande barnbarn skulle kunna ta del av det.

-Den som inte ser bakåt när han går framåt måste se upp som Tage Danielsson säger så klokt. Historia är viktigt och att förstå sin egen och andras bakgrund kan ge en större förståelse för varandras olikheter, säger Cecilia Gruvberger.

Intresset för släkthistoria och att ta reda på sina rötter är stort. Stora internationella företag på nätet lockar miljoner användare över hela världen att söka sina rötter. Program som Sommar i P1, Vem tror du att du är och Allt för Sverige fångar miljonpublik .

Tack vare Writelin kan alla skriva ned sitt eget Sommarprogram eller berätta släktskrönor så att de går i arv till kommande generationer. Med Writelin bevaras och berättas minnen så som man själv kommer ihåg dem.

Vad är Writelin?

Writelin är en digital skriv- och arkiveringstjänst för alla som vill skriva ned sin egen livshistoria eller berätta någon annans historia. Hos Writelin kommer man enkelt igång med ditt skrivande genom olika ämneskategorier och stödfrågor, välja att skriva utifrån en kronologisk ordning eller helt fritt.

Varje människa bär på unika erfarenheter. Ett liv innehåller så mycket minnen och kunskaper som vi kan behöva återberätta för oss själva och kanske framförallt för kommande generationer. Brev, fotografier, tankar. Allt kan samlas hos Writelin på en egen privat sida.

Writelin ger också tips och råd om hur man enklast kommer igång med sitt skrivande, hur man väcker minnen till liv och hur man skriver för att det ska vara roligt för läsaren att ta till sig texten. Writelin erbjuder gratis läsning för gästläsare att läsa livshistoria online, som pdf eller via Writelins app. Livshistoria kan även tryckas som en vacker inbunden memoarbok.

Med hjälp av Writelins kartapp ges möjlighet att upptäcka nya platser som är omnämnda i en livshistoria. Mobilen plingar till när man befinner sig i närheten av en viktig plats. Kanske kan sommarens semesterresa bli en resa tillbaka i tiden och i släktens fotspår?

www.writelin.com

För mer information kontakta:

Cecilia Gruvberger

Owner/CEO

Writelin AB

cecilia@writelin.com

Writelin är en digital abonnemangstjänst för självbiografiskt skrivande. För alla som vill skriva, spara foton, arkivera, ta hjälp av skrivcoach och trycka en inbunden memoarbok - allt finns samlat på ett och samma ställe. Enkelt och prisvärt tack vare den digitala tekniken.

Kommentarer (0)

Kommentera