Nytt ETA-godkännande för Würth ASSY träskruv 3.0

Nytt ETA-godkännande för Würth ASSY träskruv 3.0

Würth har som första aktör i Europa fått det eftertraktade ETA godkännandet på sina ASSY träskruv 3.0. Med ETA godkännandet visar Würth att ASSY träskruv 3.0 har mycket bättre värden än nuvarande konkurrenter. I och med ETA godkännandet omfattas nu alla ASSY träskruv 3.0 från 3,0 mm till 14 mm och längder från 18 mm till 1500 mm. Samtidigt har urvalet av trämaterial för konstruktionsberäkningar utökats med exempelvis plywood, spånplattor, OSB, cementbundna spånplattor och fiberplattor.

- Fördelen med ETA godkännande för dig som kund blir att ASSY ® 3,0 träskruv har mycket bättre värden än kraven enligt tidigare nationella typgodkännanden DIN EN14592. Med ett ETA godkännande kan nu konstruktörer, arkitekter osv. göra beräkningar på hållfasthet och utdragsvärden som dessutom harmoniserar i hela Europa, säger produktchefen Peter Nyström. Till hjälp har vi även tagit fram ett beräkningsprogram; Würth technical software, där kunder har möjlighet att göra sin egna beräkningar och få ut protokoll och tips på produkter.

ASSY ® lika med asymmetrisk gänga
Namnet ASSY ® kommer från Würth patenterade asymmetriska gängor. Gängdesignen innebär att du kan kombinera höga utdragsvärden med snabb iskruvning med lågt vridmoment. Det ger mindre belastning på bits, skruvmejsel och skruvdragare. Skruvspetsen är också utformad med en patenterad gänga som gör att träet och kanten inte splittras vid iskruvningsmomentet.

Taggar

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget grundades av Adolf Würth i Tyskland 1945. Idag driver tredje generationen företaget. Würth finns i 84 länder med ca 78 500 anställda och omsätter ca 142 miljarder kronor 2019. Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB hade 450 anställda 2019. www.wurth.se