Robert Friedmann, koncernschef Würth Group

Würth Group slår nytt rekord avseende både försäljning och verksamhetsresultat

• Försäljningen har ökat med 7,5 procent till en ny rekordnivå på 12,7 miljarder euro
  • Även verksamhetsresultatet är på rekordnivå
  • E-handelsandelen fortsätter att öka
  • Künzelsau. I sin preliminära årsredovisning rapporterar Würth Group en försäljningsvolym på 12,7 miljarder euro under 2017 (2016: 11,8 miljarder euro). Det motsvarar en tillväxt på 7,5 procent. Efter justering för effekter från främmande kapital uppgår tillväxten till 7,9 procent. Särskilt företag i Öst- och Sydeuropa visade en stark tillväxt och sett till affärsområden har Elektronik och Produktion en tillväxt över genomsnittet.

Verksamhetsresultat
    Enligt preliminära beräkningar av verksamhetsresultatet förväntas ett nytt rekord på mellan 760 och 770 miljoner euro, vilket är en stor ökning från förra året (2016: 615 miljoner euro).

-De här siffrorna är motiverande och är ett bevis på att vi är på rätt spår med införandet av vår flerkanaliga strategi. Vår kundanpassade tjänsteutveckling tillsammans med att vår E-handel börjar ta fart gör att vi har koll på trendläget. Vi måste garantera snabbhet, pålitlighet och tillgänglighet. Dessa aspekter är viktiga för våra kunder, säger Robert Friedmann, koncernschef Würth Group, och förklarar att han är nöjd med de preliminära siffrorna.

Under 2017 ökade e-handelförsäljningen med 19,3 procent.

Anställda
    Antalet anställda ökade med 2 634, från 71 391 till 74 025 under 2017. I Tyskland uppgår antalet anställda till 22 620, vilket motsvarar en ökning med 4,3 procent. Koncernen har för närvarande 32 295 anställda inom försäljning.

Om Würth Group
    Würth Group är världens största aktör inom industriförnödenheter. Koncernen består av mer än 400 företag i över 80 länder med mer än 74 000 anställda. Omkring 32 000 av dem är försäljningsrepresentanter.

Inom Würth Line’s kärnverksamhet marknadsförs över 125 000 produkter till handel och industri: från skruvar, skruvtillbehör och förankringar för verktyg, till kemisk-tekniska produkter och personlig skyddsutrustning.

Würth Groups allierade företag, som antingen är verksamma inom affärsområden med anknytning till kärnverksamheten eller inom diversifierade affärsområden, fullbordar utbudet genom att erbjuda produkter för byggvaruhus, material för elinstallationer, elektroniska komponenter som kretskort samt finansiella tjänster. De står för mer än 40 procent av Würth Groups försäljningsvolym.