Erik Grindlund, Key Account Manager på Würth är glad över att Würth fått fortsatt förtroende från Peab.

Würth och Peab har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal

Würth som är en av Sveriges ledande leverantörer av förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner till proffsmarknaden har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal med Peab. Avtalet innefattar ett fortsatt förtroende för Würth som leverantör till Peab på den svenska marknaden under 2021 men också ett nordiskt samarbete där Würth blir leverantör till Peab i Norge.

Samarbetsavtalet är från Peab-koncernens sida en del i en satsning på ett närmare samarbete mellan de nordiska länderna där man strävar efter att arbeta med samma leverantörer i både Norge och Sverige. Peab och Würth har ett långt och gott samarbete i Sverige vilket lagt grunden till att även samarbeta i Norge.

Det finns också sedan tidigare ett avtal mellan Peab i Norge och Würth som övergår till ett nordiskt koncernövergripande avtal. Ett nordiskt avtal innebär större gemensamma volymer för Norge och Sverige vilket gynnar båda parter. Erik Grindlund är KAM Bygg på Würth Svenska AB och ansvarig för det nordiska avtalet och berättar om samarbetet;

- Det känns jätteroligt att vi fått ett fortsatt förtroende från Peab under 2021, men också att vi blir en av två leverantörer i Norge. Vi är glada över vårt samarbete med Peab och stolta över att de är nöjda med både produktsortiment och service från Würth.

- Vårt utökade samarbete är i led med vårt arbete att ytterligare tydliggöra och förstärka oss som Nordisk Samhällsbyggare säger Sandra Sundel, Nordisk Kategorichef på Peab. Med ett nordiskt samarbete kan vi optimera och styra sortiment framåt med viktiga aspekter som stort produktsortiment, bra priser och hög kvalitet med fortsatt fokus på miljö och hållbarhetsfrågor.

- Vi kommer under våren att ta nästa steg i Peabs digitaliseringsresa för Inköp, där Wurth kommer anslutas med det avtalade sortimentet. Vi har mycket god erfarenhet och ett långt och nära samarbete med Wurth från Sverige så det känns som ett naturligt steg att övergå till ett nordiskt avtal, fortsätter Sandra Sundel, Peab

Sandra Sundel

Avtalat sortiment och servicelösningar

Peab i Norge kommer att handla det som ryms inom det avtalade järnhandelssortimentet som innefattar bland annat förbrukningsmaterial, infästning och kemi. Peab i Norge kommer också att kunna ta del av Würths servicelösningar som innefattar bland annat service på plats, besök av fältsäljare och inköp från Würths butiker. Det kommer också att skapas en systemintegration så att Peab i Norge enkelt kan hantera sina inköp digitalt.

- Vi ser mycket fram emot att se vad det här samarbetet kan leda till. Vi är stolta över våra produkter av högsta kvalitet och att vi kan erbjuda service på plats. Peab i Norge kommer med hjälp av Würths servicelösningar att få kontroll på sina inköp och spara tid på hanteringen av förbrukning, fortsätter Erik Grindlund.