Würth ställer ut på kunskapsdagen Stora Trähus den 1 oktober

Würth ställer ut på kunskapsdagen Stora Trähus den 1 oktober

Würth är världens ledande leverantör av förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner till företag inom industri-, bygg-, hantverks- och fordonsbranschen.

Kunskapsdagen Stora Trähus hålls på Skogshem & Wijk i Stockholm, och handlar i år om med vilken teknik stora trähus byggs idag, och hur denna teknik kan utvecklas ytterligare.

- Vi kommer i första hand att visa vårat lättanvända beräkningsprogram, för beräkning av träkonstruktioner. Med hjälp av programmet kan du enkelt välja rätt produkt för varje jobb – vilket sparar tid och pengar i projektet, säger Peter Nyström, Produktchef på Würth.

- Förutom beräkningsprogrammet kommer vi även visa vår ASSY träbyggnadsskruv. Den patenterade AW-gängan ger bättre kraftöverföring från bits till skruv än någon annan gänga. Den kombinerar även fördelarna med Torx och Philips, vilket gör att du endast behöver 1 bitsstorlek för skruvstorlekar med ∅ 3,5 – 5,0 mm.

Förutom AW-gängan så finns det fler fördelar som gör ASSY-skruven helt överlägsen – från huvudet till spetsen. Exempel på detta är fräsfickor istället för fräsrillor vilket gör den användbar både i trä och beslag. Samt även ASSY-gängan, som ger en snabbare iskruvning och ett högre utdragsvärde än för traditionell gänga. Skruven finns i dimensionerna 3,0 – 14 mm och längderna 10 – 2000 mm. Samtliga ASSY-skruvar har ETA-godkännande.

Dome of Visions

Würth är stolt leverantör av ASSY träbyggnadsskruv till Dome of visions, som precis har öppnat på KTH i Stockholm. Byggnaden utmanar den traditionella synen på hur byggnader skapas, och vill inspirerar till nytänkande.

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget grundades av Adolf Würth i Tyskland 1945. Idag driver tredje generationen företaget. Würth finns i 84 länder med 66 000 anställda och omsätter  ca 100 miljarder kronor i år. Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB har ca 360 anställda. www.wurth.se

Peter Nyström

Teknisk Rådgivare Trä, Stål och Betongkonstruktion 019-351041