Torbjörn Seger, VD Würth Svenska AB sammanfattar 2020

Würth Svenska AB gjorde nytt försäljningsrekord under 2020

• Industri- & Metall divisionen växte tvåsiffrigt
  • Stor kundtillströmning
  • Digitala affären växte över uppsatt plan
  • Stora investeringar
  • Lansering av bästa träskruven på marknaden

Würth Svenska AB, en av Sveriges ledande leverantörer av förbrukningsmaterial, personligt skydd, verktyg och maskiner till proffsmarknaden redovisar sin preliminära försäljningsrapport för 2020.

Bolaget slår återigen nytt försäljningsrekord. Omsättningen hamnade på 914.3 miljoner och tillväxten blev 3.4 %.

- Det största glädjeämnet under året är det stora inflödet av nya kunder men även hur fint vår Kundklubb utvecklats. Det visar att vi på det stora hela gör rätt saker, även om vi har många områden vi ska förbättra, säger VD Torbjörn Seger.

- Vi ser den största tillväxten på vår Industri- & Metalldivision, men också Bygg- och Cargo divisionerna påvisar god tillväxt. Vår digitala affär överträffar högt uppställda förväntningar och det gör även vår Butikskedja, säger VD Torbjörn Seger.

Trots de stora utmaningarna som Corona inneburit har Würth Svenska gjort flera viktiga investeringar under 2020, bland annat öppnades fyra nya butiker och Würth App lanserades under sommaren. Torbjörn Seger fortsätter;

- Jag är också glad över att vi har investerat rejält under året. Det gäller inte minst satsningar med fyra nya butiker, men också en helt ny APP, ett nytt ordersystem och säljverktyg. Vårt fokus på Lean, ständiga förbättringar och ökad kvalitet har också burit frukt under året.

Om man tittar framåt så står Würth inför stora lanseringar, investeringar i nya butiker samt högt ställda försäljningsmål.

- 2021 har startat med god tillväxt. Vi kommer fortsätta investera i våra säljkanaler och förbättra vårt erbjudande till samtliga kundsegment. Målet för året är att växa tvåsiffrigt och passera miljarden i försäljning. Vi ser framemot ett större antal lanseringar framöver. Närmaste är lanseringen av vår träskruv ASSY®4, som är revolutionerande på marknaden, avslutar Torbjörn Seger.

Även koncernen, Würth Group, har släppt sin preliminära försäljningsrapport, se bifogad länk Würth Group 2020: Multikanalstrategi - vägen till framgång