Gröna miljöfonder gör skillnad

Den 10 juni 2016 publicerade Dagens Industri en intervju med Ulf Dahlin med fokus på gröna miljöfonder.

Energi Sverige är en snabbväxare med stark miljöprofil på den svenska elhandelsmarknaden. Sedan starten har man ett nära samarbete med Svenska Naturskyddsföreningen som bland annat resulterat i olika miljöfonder där företag kan få bidrag till investeringar för en bättre miljö och för energieffektivisering.

Energi Sverige är Sveriges tredje största elhandelsbolag enligt en ranking som gjorts av tidningen Ny Teknik. Bara Vattenfall och Eon är större, dock är Energi Sverige störst när det gäller att sälja Bra Miljöval El.

– Vi vänder oss enbart till B2B-kunder, säger Ulf Dahlin som är VD för Energi Sverige med huvudkontor i Malmö. På bara några år har vi lyckats attrahera över 10000 företag inom ett flertal branscher, både inom den privata och inom den offentliga sektorn, som vi erbjuder behovsanpassade elavtal och kvalificerad rådgining.

Energi Sverige, som har danska ägare, startades så sent som 2007 och omsätter i dag drygt 6 TWh. Med andra ord har utvecklingen gått med rekordfart.

Läs texten i sin helhet här

Text av Martin Westholm för DI

Jessica Hemborg