Skatteverket får utökade resurser för att finna skatteflyktingar. Sund Affärsbyrå erbjuder hjälp åt de som vill göra frivilliga rättelser.

2012 återfördes till skatteverket cirka tjugofem procent av hela det beräknade kapitalet, på fyra miljarder kronor, i frivillig rättelse. Skatteverket gör nu en kraftfull insats för att finna de som ägnat sig åt skatteflykt. Med utökade resurser, som besitter god skattekompetens, ska verket nu generera bättre resultat vad gäller beskattning av den berörda målgruppen. De personer som bor i Sverige och har tillgångar som ger inkomster utomlands ska oftast deklarera och betala skatt på dem i Sverige. De som inte tidigare har deklarerat inkomsterna, har därmed lämnat felaktiga uppgifter i sin deklaration. I detta sammanhang erbjuder Sund Affärsbyrå hjälp med frivillig rättelse för de skatte-flyktingar som i efterhand vill göra rätt för sig. Det är en laglig och säker process som innebär att de som fullgör sin rättelse, helt frivilligt, slipper figurera i media. Dessa personer undviker också risken att få betala skattetillägg och till och med bli brottsanmälda. 2013 är det billigaste året att rätta sin felaktiga deklaration säger Bo-Erik Svensson, skattekunnig på Sund Affärsbyrå. Han berättar vidare att sista december i år får vi information från Schweiz om vilka svenska medborgare som har konto i deras banker. Det innebär ett ökat behov av frivillig rättelse, fortsätter Bo-Erik Svensson som tillägger att Sund Affärsbyrå redan idag hanterar rättelser och påpekar samtidigt att flera nya dylika uppdrag är på väg in till byrån.

• Finans

• frivillig rättelse
  • skatteflykting
  • sund affärsbyrå