Xavitech får utvecklingsbidrag på ca 2.5miljoner kronor

Xavitech har fått i uppdrag att utveckla en pump till en ny typ av övervakningsutrustning för brottsbekämpning. Projektet är EU-finansierat via Horizon2020 och bidraget till Xavitech är på cirka 2,5 miljoner kronor.

- Det här ger oss möjlighet att utveckla vår teknik och bygga spetskompetens långsiktigt, säger Xavitechs vd Jonathan Grip.

Övervakningsutrustningen innehåller en sensor som ska reagera på en mängd olika kemiska substanser, till exempel bomber och narkotika.
- Det krävs en väldigt liten pump och våra pumpar, som går att skala i olika storlekar, passar därför perfekt, säger Jonathan Grip.

Förutom Xavitech ingår ytterligare företag, universitet och organisationer från Italien, England, Frankrike och Portugal. Projektet startade under september och ska pågå i tre år.

För mer information kontakta:

Jonathan Grip, VD, 0708 47 46 71, Jonathan.grip@xavitech.com

• horizon2020
  • xavitech
  • pump
  • mini pump
  • mikropump
  • mikro pump
  • micropump
  • membran pump
  • micro pump

Xavitech har utvecklat och patenterat en unik skalbar pumpteknologi som för närvarande har sitt huvudsakliga användningsområde i medicintekniska produkter. Med ett patenterat inbyggt, optiskt styrsystem och intelligent mjukvara erhålls marknadsledande livslängd och unika möjligheter till miniatyrisering och kostnadsrationalisering. Xavitech erbjuder pumpar, utvecklingstjänster och licensiering av teknologi. Genom att paketera kundanpassade funktionslösningar i den inbyggda mjukvaran i pumpen erhåller kunderna unika fördelar.

Jonathan Grip

Presskontakt VD 0708474671