Kundcase: Ställningar för kraftanläggningar - Tekniska verken i Linköping

Kundcase: Ställningar för kraftanläggningar - Tekniska verken i Linköping

Den av kommunen ägda energikoncernen Tekniska verken i Linköping ansvarar bl a för kraftvärme- och vattenverk, biogasanläggningar, återvinningscentraler samt el- och bredbandsnät för närmare en kvarts miljon invånare och företag i Östergötland. Sedan april i år ansvarar XERVON för alla ställningar vid Tekniska verkens kraftanläggningar. Det kan handla om byggställningar, trapptorn och skyddstak för såväl planerade underhållsinsatser och revisioner som vid reparationer i samband med akuta serviceingrepp.

”Redan första veckan fick vi sätta in en stor grupp duktiga montörer för att underlätta reparationerna efter en pannexplosion vid kraftvärmeverket i Linköping. I en industriell miljö som denna är det ofta svårt att förutse hur behoven ser ut från en dag till nästa, varför det är bra att vi har ett stort nätverk av erfarna montörer och även resurser vid våra övriga depåer som vi kan kalla in. Vårt uppdrag innebär att vi måste kunna stå beredda såväl kvällar och nätter som under helger,” berättar Thomas Övermark, regionchef för XERVON i Norrköping och kundansvarig för Tekniska verken.

Idag finns 20 XERVON-montörer på plats vid Tekniska verkens anläggningar.

”Vid uppdrag som detta är resurser och erfarenheter från liknande sammanhang givetvis betydelsefulla. Det gör att vi står väl rustade att snabbt kunna kliva in och lösa akuta problem men också aktivt kan bidra i förberedelser inför mer omfattande, planerade ingrepp.

Här spelar också XERVONsSTIB-auktorisation en avgörande roll, dvs att alla våra medarbetare har de behörigheter och utbildningar som arbete i den här miljön kräver. Vår auktorisation är en förutsättning för det säkerhets- och kvalitetstänk som genomsyrar hela vår verksamhet,” säger Thomas Övermark.