Kundcase: Strykjärnet - ännu en utmaning i Norrköping

Nyhet   •   Aug 23, 2019 11:45 CEST

Som en pärla på den lilla ön Laxholmen mitt i Motala ström står Norrköpings landmärke, industribyggnaden Strykjärnet. Bomullsväveriet från 1917 rymmer idag Arbetets Museum och inför en omfattande fasad- och fönsterreparationer krävdes sommaren 2019 ett ovanligt grepp för att kunna resa de för renoveringsarbetena nödvändiga byggställningarna.

”Vi var helt enkelt tvungna att torrlägga Motala ström eftersom fastigheten ju står mitt i strömmen och vattnet var för djupt och strömt för att kunna säkra ställningarna”, berättar Christian Andersson, XERVONs projektledare.

Under en försommarvecka sänktes vattennivån i strömmen med upp till 2,5 meter. Tack vare detta kunde XERVONS ställningsbyggare relativt torrskodda resa stämpställningar under gångbroar och säkra ställningar längs fastigheten. På sina ställen stod dock vattnet fortfarande mer än en meter högt varför arbetet där fick utföras i full vadarmundering i strömmen.

”Ja, vi har blivit lite av experter på just undervattensarbeten här i Norrköping de senaste året med både Strykjärnet och det stora bostads- och kontorsprojektet Yllefabriken en bit bort. Att behöva inleda bygg- och fasadprojekt med att resa ställningar under vatten hör onekligen till ovanligheterna. Och att klättra ner i strömmen igen i november för att montera ner ställningen lär väl bli en ganska kylslagen övning för killarna”, fortsätter Christian.

Den mer än 100 år gamla sjukantiga byggnaden med sina sju våningar var tidigare Norrköpings högsta industribyggnad och här jobbade som mest 600 personer i väveriet och spinneriet. Sedan 1991 rymmer Strykjärnet Arbetets museum och i år får fastigheten en välbehövlig upprustning av fasader och fönster ut mot strömmen.

För projektet har XERVON sex ställningsbyggare på plats och drygt 3 500 kvm ställningsmaterial från Layher. Uppdragsgivare är Åby Fasad AB.