Kundcase: Utmanande uppdrag och ny teknik i centrala Norrköping

Kundcase: Utmanande uppdrag och ny teknik i centrala Norrköping

I centrala Norrköping, mitt i M-kvarteret, byggs nu den moderna kontorsfastigheten Magnentus Tower - tio våningar högt och med en spektakulär formgivning som kommer att låta höra talas om sig.

Som alltid när det handlar om nybyggnationer på begränsad yta i stadsmiljö så utgör åtkomligheten den stora utmaningen. Projektet får inte störa affärer och andra verksamheter i området och för att få material på plats krävs god framförhållning och planering då materialet inte kan fås på plats annat än under helgerna. För uppdraget med Magnentus Tower utgjorde det faktum att taket på den anslutande fastigheten inte fick belastas en särskild utmaning. Lösningen blev Layhers helt nya Fackverkssystem Medium.

XERVON blev först i världen med den nya lösningen och man fick hjälp av Layhers tekniker att ta fram en 14,5 meter lång ställning i form av en hängande brygga med sju påbyggda bomlager. Bryggan byggdes ihop på marken och lyftes upp i färdigt skick. Väl på plats förankrades den som vanligt och dockades ihop med stämptorn och ställningar som XERVON förberett. På så sätt undveks belastning av det angränsande taket helt och hållet.

- Brolösningar är vanliga vid anläggningsjobb, exempelvis över vägar, men det här är något helt nytt. Vi fick till en riktigt bra lösning på något som annars skulle ha varit klurigt att lösa. Samarbetet mellan oss, Layher och vår uppdragsgivare Erlandssons Bygg fungerade utmärkt - det är roligt när alla inblandade kan bidra och har något att lära, säger XERVONs projektledare Christian Andersson.

Som mest har XERVON haft 6-8 erfarna montörer på plats för arbetena vid nya Magnentus Tower. I tillägg till det nya fackverkssystemet har man i projektet använt sig av Layhers Allroundsystem.