Teknikcase: Digital modellering och projektering av byggställningar

Teknikcase: Digital modellering och projektering av byggställningar

Genom att koppla ihop nya lösningar för miljöscanning med moderna verktyg för digital modellering testar Xervon nya arbetssätt för att bättre visualisera och underlätta projektering samt planering av komplexa ställningsprojekt.

Vid större byggprojekt används redan idag olika typer av digitala arbetssätt för att visualisera objekt och arbetsskeden samt för att samordna informationshanteringen kring projekten. Motsvarande verktyg tillämpas även vid projektering av byggställningar och väderskydd, om än i mer begränsad omfattning. Tillsammans med nya lösningar för digital miljöscanning kan modeller av byggställningar i olika projekteringsskeden nu visualiseras på helt nya sätt.

”Digital modellering innebär inte bara att vi kan ta fram underlag för ställningsprojekt mer effektivt. Vi kan också illustrera objekten i deras framtida miljö och på så sätt underlätta förståelsen för de utmaningar vi ställs inför, exempelvis vad avser framkomlighet. Vi kan också koppla ihop modellerna med våra uppdragsgivares projekteringsplaner. Genom att använda oss av samma etappindelningar blir projektet tydligare för alla inblandade,” berättar Hans Bolin, projektledare på Xervon i Stockholm.

Syftet med ta in nya lösningar för miljöscanning har varit att lyfta 3D-modellerna för byggställningarna från ritbordet. Hur ser Hans och hans team på framtiden?
”Med högre kompetens, utvecklade verktyg och gemensamma plattformar kommer verklighetstrogna modeller att bli självklara och det till en lägre kostnad än idag. Här har beställarna en viktigt roll i att ställa krav på standardiserade digitala lösningar inte bara för arkitekter och byggkonstruktörer utan även för oss som ska bidra till att effektivt realisera projekten,” avslutar Hans Bolin.