Premiär för ny tilläggsutbildning om väderskydd

Premiär för ny tilläggsutbildning om väderskydd

Ställningsbranschens nya regelverk AFS 2013:4 omfattar inte bara byggställningar utan för första gången även väderskydd. Åtta av XERVONs montörer deltog därför i den första tilläggsutbildningen om väderskydd som nyligen arrangerades av branschorganisationen STIB, Ställningsentreprenörerna.

Enligt det nya regelverket ska den som leder och utför arbete med väderskydd ha lämplig utbildning för detta arbete och känna till vilka krav som gäller för väderskydd i Arbetsmiljöverkets nya regelverk AFS 2013:4. Utbildningen förutsätter att ställningsmontören sedan tidigare har godkänt utbildningsbevis motsvarande ”Särskild utbildning om ställningar”.

I STIBs tilläggsutbildning om väderskydd ingår 32 timmar handledarledd undervisning med en detaljerad genomgång av regelverket, dvs vad som gäller för olika typer av väderskydd, principer för uppförande, kombination av väderskydd och ställning, lyftanordningar och hjälpmedel samt specifika arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor. Avslutad och godkänd utbildning ger utbildningsbevis.

XERVON har drygt 20 års erfarenhet av att leverera ställningar och väderskydd till bygg- som industriprojekt. Företaget är certifierat enligt byggbranschens kvalitetssystem BF9K och auktoriserat av branschorganisationen Ställningsentreprenörerna, STIB. I september ordnade XERVON en serie utbildningsträffar om branschens nya regelverk AFS 2013:4.

-  Vi verkar i en riskfylld miljö och det nya regelverket innebär en möjlighet att lyfta säkerhets- och arbetsmiljöfrågorna ytterligare i vår bransch. Nu vilar ansvaret på alla oss i branschen att sätta oss in i, diskutera, förankra och följa de nya reglerna. Tilläggsutbildningen om väderskydd är ett viktigt komplement för våra ställningsmontörer och STIBs utbildningar bidrar till att göra byggarbetsplatserna säkrare för alla, säger Jens Sjöberg, VD för XERVON i Sverige.