XERVON tilldelas säkerhetsutmärkelse av Skanska

XERVON tilldelas säkerhetsutmärkelse av Skanska

XERVON har för fjärde gången tilldelats Skanskas säkerhetsutmärkelse Quarterly H&S Shield för sin insats vid Nya Karolinska Solna (NKS), ett av de största byggprojekten i Europa. XERVON ansvarar för Skanskas byggställningar och väderskydd för projektet, något som kräver att XERVONs montörer kontinuerlig reser och demonterar 1 200 ton ställningsutrustning tills sjukhuset står färdigt 2017.

För Skanska står säkerhetsarbetet i fokus vid byggandet av det 320 000 kvadratmeter stora sjukhusanläggningen utanför Stockholm. Alla underentreprenörer förväntas arbeta efter strikta regler avseende kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Löpande uppföljning sker metodiskt och i tillägg görs inspektioner av såväl entreprenörers som Skanskas säkerhetsansvariga. Samtliga medarbetare involverade i bygget av NKS informeras om säkerhetsarbetet och om eventuella olyckor eller andra incidenter. Regelbundet belönas den entreprenör som bäst motsvarat kraven på säkerhet och arbetsmiljö. XERVON tilldelades i slutet av september, för fjärde kvartalet sedan starten i 2011, säkerhetsutmärkelsen Quarterly H&S Shield för sitt arbetsmiljö- och säkerhetsarbete.

-        Jag är givetvis oerhört stolt över att vi återigen blir uppmärksammade för vårt målmedvetna och metodiska säkerhetsarbete. NKS är ett stort, komplext projekt där vi på XERVON ensamma ansvarar för att Skanskas byggställningar och väderskydd finns på plats i tid och enligt plan på det gigantiska byggområdet. Många entreprenörer är beroende av att vi gör ett bra och säkert arbete för att de i sin tur ska kunna leverera enligt plan, säger Jens Sjöberg, VD för XERVON i Sverige.

Byggnationen av NKS är Skanskas största uppdrag någonsin med ett totalt kontraktsvärde om 14,5 miljarder kronor. Skanskas internationella meriter inom sjukhussektorn är en framgångsfaktor för projektet och för uppdraget har man tagit in experter inom alla områden från Skanska i Storbritannien, USA och Sverige.

-        Samarbetet med Skanskas säkerhetsexperter har för XERVON inneburit en oerhört värdefull inblick i hur man lyft säkerhetskulturen till en helt ny nivå i framför allt Storbritannien. Så förutom glädjen över att bli uppmärksammade för våra insatser tar vi också med oss viktiga nya kunskaper och erfarenheter i det fortsatta projektet på NKS och inför kommande uppdrag, avslutar Jens Sjöberg.