Fr. v. Håkon G Kristiansen Strategichef Mestergruppen, Tore Aasen Inköpschef Mestergruppen, Thommy Nilsson styrelseordförande, Björn Peterson XL-BYGG Norrby Trä, Olof Nyberg XL-BYGG Hans Anders

Affären mellan XL-BYGG och norska Mestergruppen klubbad – ny styrelse i kedjan när den nya byggvaruaktören tar form

När norska Mestergruppen går samman med XL-BYGG-kedjan bildas en stark ny allians inom byggmaterialhandeln. Sammanslagningen innebär att den nya konstellationen blir en av de största aktörerna inom inköp och försäljning av byggmaterial i Skandinavien. Dessutom får kedjan en ny styrelse.

Det var på årsstämman den 19 augusti som den viktiga strukturaffären mellan XL-BYGG och norska Mestergruppen klubbades. Nu startar arbetet med att dra synergier mellan verksamheterna, däribland Skandinaviens största inköpssamarbete.

– För vår affärsmodell med fria företagare i samverkan är konkurrenskraftiga priser helt avgörande. Mestergruppen har gjort en fantastisk resa för sina medlemmar i Norge och nu ska vi göra samma i Sverige, säger XL-BYGGs VD Karin Eriksson.

När XL-BYGG Sverige i och med detta får en ny styrelse ingår också två erfarna regionala byggvaruhandlare. Olof Nyberg, XL-BYGG Hans Anders i Malmö, och Björn Peterson, XL-BYGG Norrby trä i Borås, tillträder som nya ledamöter. Båda har lång erfarenhet att driva handel inom byggmaterial och kommer med sin erfarenhet och kompetens vara delaktiga i kedjans nya strategi.

– I och med samarbetet med Mestergruppen kommer vi att få än bättre förutsättningar för våra ägare inom alla områden, säger Olof Nyberg, VD och ägare XL-BYGG Hans Anders.

Mestergruppen har aviserat att de i samband med att affären nu genomförs kommer att tillföra kapital för att snabba på XL-BYGG:s utveckling och digitalisering.

– Samgåendet innebär att ett redan starkt bolag blir än starkare. Det är en ära att få företräda alla mina kollegor inom delägarledet i XL-BYGG AB och utveckla kedjan vidare, säger Björn Peterson, VD och ägare XL-BYGG Norrby Trä.

I styrelsen kommer det även ingå två representanter för Mestergruppen, Håkon Glimstad Kristiansen och Tore Aasen samt de två delägarsuppleanterna Marcus Ebevold, XL-BYGG Karlshamn och Mjällby, samt Niklas Larsson, XL-BYGG Falkenberg. Thommy Nilsson kvarstår som ordförande. Den nya styrelsen kommer arbeta fram en affärsplan för det gemensamma arbetet under hösten.

– Vi ser fram emot en mycket spännande höst där vi ska realisera alla synergier av vårt samarbete med Norges största aktör inom byggmaterialhandel. Uppgörelsen med Mestergruppen innebär att våra delägare kommer att fortsätta driva sina egna verksamheter på sina lokala marknader under vårt starka varumärke men med ett starkare stöd i bakomvarande led, säger Thommy Nilsson, styrelseordförande.

Mestergruppen AS är Norges ledande aktör inom husbyggnation och byggmaterialhandel med välkända kedjor som Blinkhus, Systemhus, Mesterhus och Byggtorget. Mestergruppen AS äger sedan 2016 XL-BYGG i Norge, som liksom i Sverige är en sammanslutning av fria företagare i samverkan.

Affären innebär att Mestergruppen AS förvärvar majoriteten av aktierna i XL-BYGG AB och blir därmed ny huvudägare i XL-BYGG AB. Affären tillför betydande kapital till kedjans framtida utveckling.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Eriksson, VD XL-BYGG Sverige, 08-578 51 641

Thommy Nilsson, Styrelseordförande XL-BYGG AB, 070-917 23 75

Mikkel Sandvik, koncernchef Mestergruppen, +47 90733033

Fakta XL-BYGG Sverige

XL-BYGG är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 80 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.

XL-BYGG Sverige omsätter cirka 8 miljarder svenska kronor  (2018 [inkl. butiksomsättning]) och sysselsätter ca 1500 medarbetare.

Mer information: www.xlbygg.se

Fakta Mestergruppen

Mestergruppen är en av Norges största koncerner inom byggmaterialhandel, drift av byggvarukedjor för bostadsentreprenörer och fastighetsutveckling. Mestergruppen äger byggvaruhuskedjorna Byggtorget, Byggeriet, Ski Bygg och XL-BYGG med totalt 220 byggmaterialanläggningar i hela Norge samt huskedjorna Mesterhus, Systemhus och Blink Hus med fler än 280 medlemsföretag. Koncernen driver dessutom fastighetsutveckling genom Mestergruppen Eiendom och erbjuder arkitektoniska tjänster och konsulttjänster genom bolagen Unikus, Blink Hus Arkitekter och Klepp Prosjektering. Dessutom är koncernen en av Norges största stugtillverkare, med kända varumärken som Saltdalshytta och Røroshytta i portföljen – samt en ledande takstol- och precut-tillverkare genom Pretre.

Mestergruppen har Ferd AS som största ägare, men även medlemmar i de olika kedjorna utgör en betydande del av koncernens aktieägare. Ferd är ett familjeägt investeringsbolag som fokuserar på värdeskapande ägande i företag och finansiella investeringar.

Mestergruppen omsätter cirka 9,2 miljarder norska kronor och koncernen sysselsätter cirka 1400 medarbetare.

Mer information: www.mestergruppen.nowww.ferd.no

XL-BYGG är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 80 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.