Mikkel Sandvik, koncernchef Mestergruppen och Karin Eriksson, VD XL-BYGG Sverige

XL-BYGG AB inleder samarbete med Mestergruppen AS

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten av aktierna i XL-BYGG AB och blir därmed ny huvudägare i XL-BYGG AB. Affären kommer att tillföra väsentligt kapital till kedjans framtida utveckling.

– Detta är ytterligare ett steg i att befästa vår position som den ledande bygghandelskedjan i Sverige, säger Karin Eriksson, VD XL-BYGG AB

Mestergruppen AS är Norges ledande aktör inom husbyggnation och byggmaterialhandel med välkända kedjor som Blinkhus, Systemhus, Mesterhus och Byggtorget. Mestergruppen AS äger sedan 2016 XL-BYGG i Norge, som liksom i Sverige är en sammanslutning av fria företagare i samverkan.

– Vi kompletterar varandra mycket bra. Mestergruppen har, precis som vi, ambitionen att vara proffsens val och att vara en stark lagspelare till yrkeskunder. Nu kan vi bli ännu starkare och få nya resurser till att påskynda expansion och digitalisering. Vi har sedan tidigare ett nordiskt samarbete, vilket också underlättar, säger Karin Eriksson.

Delägarna i XL-BYGG AB röstade ja till affären på ett extra ägarmöte 17 juni. Nu inväntas Konkurrensverkets besked för att göra klart affären, vilket beräknas i augusti. När affären är klar är Mestergruppen AS huvudägare i XL-BYGG Sverige. Övriga ägare utgörs av cirka 60 fristående handlare med verksamhet på över 100 orter i landet.

– Det händer mycket på marknaden just nu. Konkurrensen hårdnar, vi går in i en tuffare konjunktur och många av våra konkurrenter skaffar sig samarbetspartners. För XL-BYGG innebär det fördelar att ha en ägare som förstår vårt kunderbjudande, vår affärsmodell och kan ge våra kunder den bästa kundupplevelsen i branschen, bland annat genom att erbjuda ännu mer kunskap och konkurrenskraftiga priser. Där hjälper de muskler som den här affären ger oss, säger Karin Eriksson.

– Byggvaruhandeln och dess kunder står inför stora förändringar under de kommande åren. Köpmönstren och kundernas preferenser förflyttas och för att möta detta behöver vi utveckla nya produkt- och tjänstekoncept. Vi vill bidra till att accelerera XL-BYGGs utveckling, både i Norge och i Sverige, genom gemensamma insatser på strategiskt viktiga områden. Samtidigt vill vi bidra till att XL-BYGG kan vara en aktiv aktör i den konsolidering som pågår i branschen, så att kedjans duktiga delägare kan fortsätta sina framgångsrika lokala verksamheter, säger Mikkel Sandvik, koncernchef i Mestergruppen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Eriksson, VD XL-BYGG Sverige, 08-578 51 641

Thommy Nilsson, Styrelseordförande XL-BYGG AB, 070-917 23 75

Mikkel Sandvik, koncernchef Mestergruppen, +47 90733033

Fakta XL-BYGG Sverige

XL-BYGG är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 100 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.

XL-BYGG Sverige omsätter cirka 8 miljarder svenska kronor (inkl. butiksomsättning) och sysselsätter ca 2500 medarbetare.

Mer information: www.xlbygg.se

Fakta Mestergruppen
Mestergruppen är en av Norges största koncerner inom byggmaterialhandel, drift av byggvarukedjor för bostadsentreprenörer och fastighetsutveckling. Mestergruppen äger byggvaruhuskedjorna Byggtorget, Byggeriet, Ski Bygg och XL-BYGG med totalt 220 byggmaterialanläggningar i hela Norge samt huskedjorna Mesterhus, Systemhus och Blink Hus med fler än 280 medlemsföretag. Koncernen driver dessutom fastighetsutveckling genom Mestergruppen Eiendom och erbjuder arkitektoniska tjänster och konsulttjänster genom bolagen Unikus, Blink Hus Arkitekter och Klepp Prosjektering. Dessutom är koncernen en av Norges största stugtillverkare, med kända varumärken som Saltdalshytta och Røroshytta i portföljen – samt en ledande takstol- och precut-tillverkare genom Pretre.

Mestergruppen har Ferd AS som största ägare, men även medlemmar i de olika kedjorna utgör en betydande del av koncernens aktieägare. Ferd är ett familjeägt investeringsbolag som fokuserar på värdeskapande ägande i företag och finansiella investeringar.

Mestergruppen omsätter cirka 9,2 miljarder norska kronor och koncernen sysselsätter cirka 1400 medarbetare.

Mer information: www.mestergruppen.no www.ferd.no

XL-BYGG är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 100 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.

Vi är en kedja som består av över 110 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.