XL-BYGG öppnar ny bygghandel i Umeå 1 mars 2016

XL-BYGG öppnar ny bygghandel i Umeå 1 mars 2016

Behovet av bygghandel med inriktning mot både byggproffs och krävande konsumenter ökar. XL-BYGG Stenvalls AB förvärvar Risbergs Byggvaror på Öst-teg för att möta det växande behovet. Övertagande sker den 1 mars 2016.

Bygghandeln hanterar tungt byggmaterial och kräver effektiva tillgängliga anläggningar och handeln via nätet ökar mot både proffs och konsumenter. Vi strävar kontinuerligt för att finnas tillgängliga för våra kunder både fysiskt och via näthandel och därför passar vår etablering på Öst-teg bra. Att ha två anläggningar i Umeå på båda sidor om älven är något som många av våra kunder tycker är mycket positivt. XL-BYGG är väletablerade inom bygghandeln och startade upp en ny näthandel xlhemma.se i början av februari.

Risbergs Byggvaror grundades 1977, Gunnar Hugosson som tillsammans med Helene Risberg drivit anläggningen sedan 1990 tycker att det är positivt att ett Norrländskt familjeägt bolag som XL- BYGG Stenvalls tar över driften och säger, ”Vi har behov för att utvecklas på vår anläggning och har sökt efter en stark aktör med bland annat trävaror, varför valet på XL-BYGG Umeå var enkelt då de dessutom har eget sågverk i ryggen i form av Stenvalls Trä AB. Gunnar tillägger och säger, jag blir kvar och hälsar nya som gamla kunder välkomna”. Annica Knutsson kommer att vara platschef för båda anläggningarna XL-BYGG Umeå.

XL- BYGG Umeå är en del av XL-BYGG Stenvalls AB och som har anläggningar i Umeå, Skellefteå, Luleå, Kalix, Pajala samt Kiruna. XL- BYGG Stenvalls AB är ett helägt dotterbolag till Stenvalls Trä AB med sågverk och vidareförädling av trävaror. Samtliga anläggningar ingår i kedjan XL-BYGG med 123 byggvaruhus i Sverige fördelat på närmare 100 fristående bygghandlare.

Kontaktuppgifter vid ytterligare frågor:

Mikael Hjorth

XL BYGG Stenvalls AB