7 varningssignaler på att du borde byta affärssystem

1. Rapporteringskrav

När ditt företag växer så blir det ännu viktigare att ha kontroll över intäkter och kostnader. Efterfrågan från chefer på analyser och rapporter på dessa intäkter och kostnader ökar också.Ekonomiavdelningen blir ofta överösta med informationsförfrågningar och behöver leverera snabba svar. Ditt befintliga affärssystem kanske inte klarar av dessa nya krav och det blir svårt att få ut all den information du vill ha. Att inte noggrant kunna rapportera och analysera bolagets finansiella information i ditt affärssystem kan få stora konsekvenser och kan leda till felaktiga strategiska beslut.

2. Brist på funktionalitet och lösningar

När ekonomiavdelningen kämpar för att möta alla de nya krav som ställs på ditt företag, och inte har ett affärssystem som klarar av kraven så börjar de ta saker i egna händer. Det börjar då dyka upp allt fler manuella lösningar för att styra upp rapporter och analyser. Helt plötsligt är ekonomiavdelningen mycket mer ineffektiv då de måste ägna sig åt manuellt arbete. När det görs rapporter manuellt är risken också hög att det blir fel i rapporteringen och då finns ingen bra överblick över ditt bolags ekonomi.

3. Information och rapportering

Det bör vara av högsta prioritet för alla ekonomiavdelningar att kunna visa tydliga och informationsrika rapporter. Om ditt företags nuvarande affärssystem inte klarar av denna rapportering så kommer du att nöja dig med en enkel standardrapport, även om du egentligen behöver mer information och analyser för att ta ditt bolag framåt. Resultatet av att inte få fram rapporter på det du behöver gör att du tillslut kommer att sakna meningsfull information som du behöver för att få överblick över ditt bolag. Underlaget för beslutsfattandet blir allt sämre och med fler excelfiler och inkommande data så börjar du till slut fundera på om ni behöver köpa in ett externt och ofta dyrt rapporteringsverktyg.

4. Mobilitet

Precis som ditt företag har vuxit under det senaste decenniet så har även olika arbetsmetoder gjort det. Många företag har anställda som arbetar från flera platser, på språng eller utomlands och behöver få snabb tillgång till information var de än befinner sig. Om ditt ekonomisystem kräver att du är på plats på kontoret blir du bunden till ditt skrivbord.

5. Rapportering och konsolidering

Ju fler bolag det är i din koncern, desto fler utmaningar får ekonomiavdelningen. Hanteringen av transaktioner mellan bolagen blir omfattande och de behöver hantera rapportering för varje enskilt bolag. Förutom alla de excelark som skapats, och dessutom ofta med olika rapporteringsverktyg så blir det problematiskt att allt inte är sammanlänkat. Månadsrapporterna som vanligtvis tar en vecka eller två blir en ännu längre process. Helt plötsligt jobbar ditt företag med information som är gammal innan den hunnit användas.

6. Valutahantering

Om du utökar din verksamhet till nya marknader behöver du också hantera flera valutor. Många affärssystem faller på detta eftersom de inte har någon bra valutahantering. Här börjar samma sak ske, ännu fler excelfiler skapas och det investeras i fristående finanssystem för att klara av dessa krav. Din överblick på företaget blir då ännu sämre än vad det redan är.

7. Systemunderhåll och uppgraderingar

Med ett växande företag, nya marknader, kontor och valutor ställs en hel del utmaningar som ditt nuvarande affärssystem inte klarar av. Excelfilerna och extra systemen blir allt fler och det blir både dyrt och tidskrävande att göra systemuppdateringar. Kostnaderna för att uppgradera alla dina system blir ohållbara och du inser att du kanske måste börja se dig om efter ett bättre alternativ.

Boka en kostnadsfri webbdemo av Xledger så berättar vi mer!