Molnbaserat vs Stationärt

Ett äkta webbaserat system är byggt för webben från grunden, även kallad SaaS (Software as a Service). Webbaserade affärsystem byggda på andra plattformar kallas ibland oäkta eller ”hybrider”. Ett äkta webbaserat system ger stora effektiviseringar då de endast har en kodmassa och en databas.

Hostade och förvaltande molnlösningar

I ett försök att göra sitt produktutbud mer attraktivt så har de flesta programvaruleverantörer hoppat ombord på moln tåget och hävdar att de har en molnlösning oavsett hur deras lösningar har utvecklats. I teorin så kan alla utge sig för att ha en molnbaserad lösning genom att de hostar lösningen eller kör via virtuella servrar eller via privata lösningar. Leverantören kontrakterar helt enkelt med en av de många leverantörer av infrastruktur och som använder deras infrastruktur (servrar och kommunikation) för att hosta sina kunders programvara.
Det vanliga i detta exempel är att varje kund har en egen instans av mjukvaran som kör på en unik server som är dedikerat till just den kunden. Det finns dock tillfällen där flera kunder kan dela en server, detta förekommer vanligtvis inom E-handel. När kunden själv hanterar hårdvaran så säger man att molnlösningen är ”hostad” och om mjukvaraleverantören hanterar mjukvaran så beskriver man den ofta som en ”förvaltad” molnlösning. I båda fallen så hanterar leverantören mjukvarans miljö, som databasen, applikationer, mellanprogram och operativsystemet.
Men det finns egentligen ingen fasta regler utan varje avtal kan sätts upp efter kundens behov, kunskaper och färdigheter.

(Vissa kunder väljer till och med att ringa in sig själva i så kallad “privata moln”, där de inte delar av sin infrastruktur och kunden själv tar ansvar för att underhålla och hantera hela sin miljö).

Software-as-a-Service (SaaS) eller “äkta molnlösning”

Erbjudandet av en äkta molnlösning är lite annorlunda. I detta fall så finns det bara en instans av programvaran (och därmed bara en databas) som delas utav alla kunder som använder programvaran. Eftersom flera klientorganisationer delar på samma Infrastruktur och programvara så beskrivs den äkta molnlösningen ofta som multiklientklösning.
Det är en miljö som ofta används för applikationer som möter stora kundgrupper såsom, flygreservationer, e-handel och detaljhandeln. Därför kallas den äkta molnlösningen ibland för “publikt moln”.

Xledger AB kännetecknas i hög grad av automatisering och sparar idag tid åt mer än 8 000 företag i olika branscher. Du kan arbeta var du än befinner dig då du kommer åt systemet från valfri enhet och webbläsare. Du har full överblick på din verksamhet i realtid och tidskrävande processer automatiseras så att ekonomiavdelningen kan fokusera på analyser istället för datainmatning. Du betalar inte för de uppdateringar som görs 4 gånger per år och jobbar alltid i den senaste versionen av systemet.

Införandet går snabbt och smidigt och normalt sett är en ny kund i drift inom 1-3 kalendermånader. Det som oftast tar längst kalendertid är kartläggningen inför uppsättningen. Volymerna i kundens lösning, kan utan avisering ökas eller minskas i den takt som verksamheten behöver, och kunden betalar endast för det faktiska nyttjandet. Alla dessa egenskaper förutsätter en äkta SaaS-plattform.

Alla vill gärna vara med och rida på varje teknikskifte och leva upp till de nya krav marknaden ställer. Men i många fall vågar man inte ta steget fullt ut och skapar istället ett snyggt interface men behåller så mycket man kan därunder för att spara tid och pengar. Den fuskvarianten förekommer i hög grad nu då det gäller webbaserade affärssystem.

Så har du insett fördelarna med att ha ditt affärssystem i molnet bör du se till att välja en äkta lösning.