Se till att välja en äkta lösning!

Med ökade krav på tillgänglighet ökar intresset för webbaserade affärssystem. Xledgers Sverigechef Lars Lobelius berättar varför det är viktigt att välja en äkta lösning!

Ett äkta webbaserat system är byggt för webben från grunden, även kallad SaaS (Software as a Service). Webbaserade affärsystem byggda på andra plattformar kallas ibland oäkta eller ”hybrider”. Ett äkta webbaserat system ger stora effektiviseringar då de endast har en kodmassa och en databas, säger Lars Lobelius.

– För att få full utdelning på sitt affärssystem gäller det att kunna urskilja de äkta webbaserade affärssystemen. Vårt system är alltid tillgängligt, frånsett fyra korta planerade stopp per år för uppgraderingar. Eftersom allt driftas i en och samma installation, reduceras de manuella insatserna och därmed kostnaderna för drift, underhåll och säkerhet.

Xledger AB kännetecknas i hög grad av automatisering och sparar idag tid åt 6 000 företag i olika branscher. Du kan arbeta var du än befinner dig då du kommer åt systemet från valfri enhet och webbläsare. Du har full överblick på din verksamhet i realtid och tidskrävande processer automatiseras så att ekonomiavdelningen kan fokusera på analyser istället för datainmatning. Du betalar inte för de uppdateringar som görs 4 gånger per år och jobbar alltid i den senaste versionen av systemet.

– Införandet går snabbt och smidigt och normalt sett är en ny kund i drift inom 1-3 kalendermånader. Det som oftast tar längst kalendertid är kartläggningen inför uppsättningen. Volymerna i kundens lösning, kan utan avisering ökas eller minskas i den takt som verksamheten behöver, och kunden betalar endast för det faktiska nyttjandet. Alla dessa egenskaper förutsätter en äkta SaaS-plattform.

– Alla vill gärna vara med och rida på varje teknikskifte och leva upp till de nya krav marknaden ställer. Men i många fall vågar man inte ta steget fullt ut och skapar istället ett snyggt interface men behåller så mycket man kan därunder för att spara tid och pengar. Den fuskvarianten förekommer i hög grad nu då det gäller webbaserade affärssystem.

Så har du insett fördelarna med att ha ditt affärssystem i molnet bör du se till att välja en äkta lösning!