Futura förbättrar förebyggande service med augmented reality från XMReality

Futura är en ledande global tillverkare av maskiner för konvertering av mjukpapper. För att anläggningarna ska kunna underhållas på bästa sätt strävar företaget efter att anpassa sin service efter olika förhållanden. Men tillverkare av mjukpappersprodukter brukar ha tillverkningen nära sina respektive marknader, så därför är anläggningarna spridda runt jorden, ofta på platser långt från Futuras serviceverkstäder.

“Trots att vi utrustade kunderna med ett antal integrerade kommunikationsverktyg, så saknade vi förmågan att visuellt se kundens problem, eller möjligheten att visuellt kunna leda kunden till en lösning, Vi var ofta tvungna att att resa till platser som låg långt bort och var svåra att ta sig till,” säger Alessandro Viano, chef för förebyggande underhåll vid Futura.

“På XMReality tillbringar vi all vår tid till att göra det enklare och mera effektivt att ge service på avlägsna platser,” säger Niklas Rengfors, sälj- marknadschef vid XMReality.

XMRealitys lösning för augmented reality gör det möjligt för en teknisk expert vid vilket som helst av Futuras servicecenter att se samma sak som kundens servicetekniker. Experten kan enkelt visa de handgrepp som behövs för att lösa ett problem. Verktygen från XMReality som möjliggör denna till synes futuristiska interaktion är i grunden ganska enkla att använda och består endast av en Futura Protablet, vilket är en industriell surfplatta med Futuras serviceverktyg, samt, om så önskas, ett par industriella smarta glasögon.

De smarta glasögonen, som används när man vill ha händerna fria, gör det möjligt för Futuras tekniska expert att se samma sak som teknikern vid anläggningen. Om man inte har glasögonen går det att använda kameran på en Futura Protablet. Serviceexperten kan överföra sina gester, teckningar och instruktioner som läggs in i bilden på de smarta glasögon eller den mobila enhet som kunden använder. Expertens arbetsstation är även utrustad med en särskild kamera som registrerar handrörelser. XMRealitys mjukvara för fjärrassistans är kompatibel med både Windows och Android och fungerar även i industriella miljöer med låg bandbredd.

Vi ser fram emot ett tätt samarbete med XMReality för att utveckla vårt erbjudande för förebyggande underhåll, som vi kommer att marknadsföra under produktnamnet Provision, säger Alessandro Viani. Flera av våra kunder väntar redan på att få komma igång med de förbättrade tjänsterna via Provision”

Johan Castevall, VD vid XMReality, är även han nöjd och kommenterar:“Vårt partnerskap med Futura är ett betydande framsteg som demonstrerar värdet av augmented reality i den kapitalintensiva pappersindustrin. Futura är en idealisk partner för oss eftersom företaget strävar efter ständig innovation"

• Engineering

• xmreality
  • augmented reality
  • service
  • ny teknik
  • support
  • fältservice
  • remote guidance
  • eftermarknad
  • kollaborativ
  • futura
  • futuraprocare

XMReality Utvecklar högteknologiska IT-lösningar och erbjuder en unik mjukvara som möjliggör experthjälp på distans för underhåll av avancerade tekniska anläggningar primärt mot den internationella tillverkningsindustrin.. Lösningarna hjälper kunderna utföra serviceuppdrag snabbare, mer kostnadseffektivt och med högre kvalitet.

Mjukvaran baseras på Augmented Reality-teknologi, där en operatör i fält får hjälp i realtid av en expert på hemmaplan för att lösa komplicerade tekniska problem. XMReality är ett världsledande företag inom Remote Guidance som revolutionerar kunskapsöverföringen genom sin användning av Augmented Reality.

Jörgen Remmelg

Press contact CEO +46 739 822 409