Intervju- Den Transibiriska järnvägen till Japan

Välkommen till första artikeln i serien Xtravel snackar med! Varannan vecka kommer vi att publicera en intervju med en spännande skidåkare, surfare eller annan stolle med koppling till Xtravel som har bra historier i bagaget. Först ut är skidåkaren och klimatkämpen med passion för tåg: Tom-Oliver Hedvall.

Tom-Oliver är en gammal vän till Xtravel och har guidat på bland annat BC Roadtrips, Hossegor och Laax. Förutom att vara en av sveriges vassaste skidåkare är han en jävel på att dela med sig av sitt pepp. Nyligen satte han sig på tåget för att ta sig till de japanska pudersvängarna via Ryssland. Vi skrev om resan i en tidigare artikel och eftersom många blev nyfikna så tog vi ett ordentlig snack med Tom-Oliver som tog initiativet till resan.

Vi börjar med de obligatoriska lärakännafrågorna…

Ålder: 29 år.

Född: Funäs.

Kaffe eller te? Kaffe 100%.

Vad äter du helst? Indiskt/ veganskt.

Favoritskidort? De norska bergen utan lift. Helst i Lyngen eller Senja.

Vad gör du om 10 år? Driver en fet ecolodge med min flickvän Sibylla och bästa kompisen Matteus.

Vad hade du gjort om du inte åkt skidor? -Förmodligen åkt bräda…

Fett, men tycker ändå att du ska åka bräda. Nä, men läget? Var håller ni hus just nu?

Det är bra! Just nu sitter vi i husbilen på väg till Yuzawa Kogen. Ett sistaminuten-beslut vi tog efter vi fick ett tips från en lokal japansk åkare i Nosawa Onsen under middagen. Det är lite så vi jobbar, vi kör efter snö och tips!

Hur föddes initiativet till den här resan?

Jag har länge varit peppad på att dra till Japan men eftersom jag i allra största mån undviker att flyga så kläcktes denna idé att ta transibiriska järnvägen. Efter ha slängt iväg ett gäng krokar så hade vi ett crew och Ryssland hade blivit en stor del av resan.

Ni gjorde ju ett gäng stopp på vägen, var har ni hittat den bästa åkningen?

På vägen genom ryssland gjorde vi två stopp för åkning där det ena stoppet var i Sheregesh, en skidort mitt i Sibirien. Inte så högt berg men sjukt lekfull åkning. Sedan drog vi med tåg rätt ut i ödemarken och turade ut till ett annat drömställe. Vi har avtalat tystnadsplikt med Koostya San (Sibirens svar på Jeremy Jones) så jag kan inte berätta var, men det var helt sjukt bra pillows, de bästa jag någonsin har åkt. Men satans kalla -38°C…

Låter bitigt! Det måste varit riktigt fett att ha ryska snowboardproffset Kostya San som guide. Berätta mer om hans secret spots!

Utan Kostya så hade vi varit riktigt vilsna och förmodligen bara åkt på de mest självklara ställena. Istället visade han oss till ett ställe där det bara hade varit turister en gång de senaste 15 åren som visade sig ha vansinnigt rolig träng. Det var som en enda stor naturlig lekpark med klippor och pillows. Jag ska också ge big ups till ryska snowboardproffset Joon Ivanov som har varit med på hela resan och styrt upp ett förvirrat svenskt gäng.

Vad är det sjukaste/roligaste som har hänt so far?

Oj bra fråga. Många upplevelser att sortera ut. Dance battle med ett gäng sydkoreaner på färjan över till Japan ligger högt på listan. Så gör även alla trevliga och underliga möten med ryssar/koreaner/nordkoreaner/japaner. Mad Max’s taxiresa i snöstorm var sjuk och de ryska basturitualerna likaså. Men att bo i den där stugan mitt ute i ödemarken utan el, vatten eller kommunikation och alla möten med människorna som bor där plus den grymma åkningen var nog det absolut coolaste.

Ni delade en sovkupé med en rysk dam i typ 52 timmar, blev ni vänner för livet?

Haha nja hon var ganska fåordig men vi mötte många trevliga figurer på tåget och de som kunde nått litet ord engelska försökte kommunicera.

Vad är slutsatsen efter detta stora tågtest; tåg eller flyg?

100% tåg om man vill få en upplevelse man sent kommer glömma och samtidigt kunna göra det med ett gott samvete för kommande genarationer powder hunters!!

Kul att höra om ert äventyr! Tack för snack och grymt att ni inspirerar fler att ta tåget.

Tillsammans med Tom-Oliver Hedvall på resan var Sibylla Lundström, Matteus Lestage, Johan Rosén, William Larsson, Erik Nylander och Joon Ivanov. På instagramkontot @transsiberiatojapan kan ni följa fortsättningen på deras japanska puder-quest.

Om du också vill resa med tåg till snön kan du välja bort flyget och ta tåget på våra alpresor och nästa år lanserar vi en motsvarighet till våra populära Roadtrips, nämligen Railtrip around the Alps. Vi kommer även göra en riktigt fet rysslandresa tillsammans med Åka Skidor. Håll ögon och öron öppna!

• Friskvård