Res mindre, upplev mer!

Res mindre, upplev mer

Skidåkare, surfare och alla som älskar att utforska vår planet och vår natur står inför ett dilemma: Våra sporter och vår passion kräver ofta att vi behöver förflytta oss till platser där förutsättningarna är som bäst. Vi behöver samtidigt rent vatten att surfa i och snö på bergen. Med andra ord vi måste hitta en bra balans så att även våra barnbarn får uppleva samma glädje av att köra puder eller fånga sin första tub.

Hur kan vi fortsätta vara nyfikna på världen, upptäcka fantastiska platser och lära känna nya spännande människor och kulturer utan att lämna ohållbara fotavtryck?

Xtravel har inte för avsikt att vara någon som viftar med pekpinnen eller ger dåligt samvete för att man vill uppleva världen. För en långsiktig förändring krävs kunskap, utveckling och en medvetenhet kring sina egna utsläpp och vad man kan göra för att minska dem. Vi vill ge alla som reser med oss möjligheten och förutsättningarna att minska sina klimatavtryck. Frågorna är många och alternativen är i mångt och mycket ännu fler.

Nedan kan du läsa ett axplock av vad vi har i åtanke och som förhoppningsvis bidrar till en något grönare eller för oss kanske vitare, framtid.

NYHET: Rail Trip 2020

Våra populära Road Trips i Japan och Nordamerika, där man bilar runt för att hitta den bästa skidåkningen får en ny uppdaterad variant i Alperna. Vi tar här istället tåget runt på en fantastisk Rail Trip till de bästa puderhålen i Alperna. Slappna av i en skön kupé, titta ut över vackra landskap och upplev flera olika härliga alporter på samma resa i jakten på puder. Så klart med våra grymma Xtravelguider i spetsen.

Nu inkluderar vi klimatkompensation

Ett effektivt sätt att ta ansvar för de utsläpp vi bidrar till är att klimatkompensera. Det är dels viktigt att kompensera för våra flygresors utsläpp, men lika viktigt att stötta forskning som arbetar för ett mer hållbart resande. Inför skidsäsongen 2020 klimatkompenserar vi på Xtravel för alla våra gästers flygresor till Japan och Nordamerika. Du kan dessutom välja att själv addera ytterligare klimatbidrag om du så önskar i samband med din bokning. För resor inom Sverige och till Alperna kan du alltid välja bort flyget till fördel för tåget och självklart även addera ytterligare klimatkompensation själv i samband med betalningen av din resa.

Äventyret är nära

Vi bor i ett land med närhet till riktigt bra skidåkning, och självklart skall vi fortsätta dra nytta av det. Vår resa till Lappland är helt fantastisk, upplev svenska fjällen när det är som bäst. Läcker skidåkning, toppturer och riktigt bra käk som vi lagar själva över öppen eld. Total digital detox!

Om inte svenska fjällen lockar finns möjligheten att ta tåget till Norge på vår Ski and Sail trip. Runt Sunnmörsalperna hittar vi fantastisk skidåkning medan vi bor, äter och förflyttar oss längs fjordarna på det anrika skeppet HMS Gåssten. Mer resor likt dessa ligger i pipeline så håll utkik eller anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.

Tåg till Alperna

Utöver möjligheten att på de flesta av våra resor till Alperna byta ut flyget mot tåg, kommer vi även nästa säsong erbjuda renodlade tågresor för alla skidsugna familjer och vänner. Att ta tåget till Alperna tar något längre tid men är en upplevelse i sig, här börjar inte resan när du kommer fram, utan redan när du kliver ombord på tåget. Under sportloven år 2020 väntar riktigt bra resor som du inte vill missa

Självklart väljer vi alltid i den mån det är möjligt, miljöcertifierade och medvetna samarbetspartners, hotell och destinationer för ett framtida hållbart resande.

Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi åstadkomma mycket. Genom att hitta nya sätt att resa mer hållbart kan vi fortsätta åka skidor i djup snö och surfa i rent vatten. Samtidigt ger vi framtida generationer surfare och skidåkare samma möjlighet att uppleva den oslagbara känslan av sin första tub eller snö upp till öronen.

Besöksnäringen är självklart en del av den globala uppvärmningen, men kanske inte den största boven i dramat. Tänk hur mycket vi får ut av våra underbara resminnen och upplevelser kontra en i många fall galen materiell konsumtion. Lösningen kanske ligger i att resa mindre, kanske närmare, mer klimatsmart och framförallt uppleva mer när vi väl reser.

• Friskvård

• klimatsmart