Stolt samarbetspartner med Friends

Vi kan stolt berätta att Xtravel nu är en officiell samarbetspartner med Friends. Det är organisationen som arbetar för alla barns rätt att gå till skolan med ett leende på läpparna utan att behöva vara rädda för något eller någon.

Mobbning är tyvärr någonting som sker dagligen, på skolor såväl som på arbetsplatser och de flesta av oss har upplevt det på något sätt. Bara när vi på Xtravelkontoret pratar om ämnet blir det väldigt tydligt hur många som fallit offer för mobbning under uppväxten. ”No friends on a powder day”, i alla ära, men mobbning och utanförskap bland barn i skolan är något som förstör allt för mångas barndom och riskerar att sätta spår för livet.

Friends har berättat en historia om en kvinna som var mobbad under hennes barndom. Hon var nio år gammal och ville inte leva längre. Det enda som torkade hennes tårar var hennes nallebjörn. Ett barn ska tänka på saker som regnbågar, stjärtlappsåkning, hundvalpar och leka med sina vänner, inte på självmord.

Enligt undersökningar är så många som 60 000 barn i Sverige mobbade. Friends har funnits sedan år 1997 och utbildar varje år cirka 50 000 lärare, föräldrar och barn kring hur de kan förebygga mobbning. Arbetet ger resultat och enligt Friends undersökningar anser nio av tio skolor som inlett ett samarbete med Friends att skolklimatet förbättrats. Vi på Xtravel tycker det är fantastiskt att se en sådan positiv förändring bland skolorna.

Vi är väldigt stolta över att att få vara med och stötta denna viktiga organisation som ligger oss varmt om hjärtat. Om du också vill vara med och bidra kan du läsa mer eller skänka en slant här.

Detta är ett komplext problem, men tillsammans kan vi stoppa det här skräpet som kallas mobbning!

// Era vänner på Xtravel

• Semester