XXL och Arbetsförmedlingen i nationellt samarbete!

XXL och Arbetsförmedlingen har tecknat en nationell överenskommelse gällande samarbete kring rekrytering och kompetensförsörjningsfrågor. Syftet med samarbetet är att fler nyanlända och personer med funktionsskillnader ska hitta en väg in på arbetsmarknaden.

Flera lokala Arbetsförmedlingar och XXL butiker har redan idag ett fantastiskt samarbete som resulterat i att många personer med funktionsnedsättningar och nyanlända fått jobb. Genom den här nationella överenskommelsen vill vi nu bredda och utöka vårt samarbete så att det blir mer strategiskt och strukturerat så att fler personer får möjlighet till jobb” berättar  Madelein Börbo och Anja Noack som är nationellt kundansvariga för XXL på Arbetsförmedlingen Regiongemensamma uppdrag.

Genom ett inkluderande mångfaldsperspektiv vill XXL fortsätta att erbjuda nyanlända och personer med funktionsnedsättning arbete. Parterna samverkar kring upprättande av kravprofiler samt uppföljning utifrån XXL:s behov. Arbetsförmedlingen har en vision som lyder: ”Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa” vilket stämmer bra överens med XXL:s värderingar och tankar kring rekrytering, utbildning och att få sina anställda att utvecklas.

Idag finns cirka 900 000 personer i åldern 16-64 som säger att de har någon form av funktionsnedsättning, vilket är en stor del av vår befolkning. I denna grupp är arbetslösheten större än hos övriga befolkningen. Med kampanjen Gör plats på Arbetsförmedlingen vill vi att fler arbetsgivare ska få upp ögonen för denna värdefulla kompetens.

Med detta samarbete vill vi fördjupa och förbättra vårt gemensamma arbete på nationell nivå. Vi har redan ett fungerande arbete på många av våra 28 varuhus, men bra kan bli bättre och tillsammans ska vi jobba med struktur, uppföljning och att underlätta för varandra. En del i samarbetet innebär att vi  säkerställer ännu mer utbildning för våra handledare i samtliga varuhus. Vi är övertygade att XXL och Arbetsförmedlingen tillsammans lyckas matcha en bra arbetsplats med många fantastiska människor säger Johan Ljung, tillförordnad Vd XXL Sverige.

• Nya produkter, tjänster

Anders Lindblom