Pressmeddelande -

”Duet with YOO”, AI-system som ger känslan av att spela tillsammans med andra musiker.

Yamaha kommer i samarbete med Hakuhodo i-studion ställa ut en experimentell installation kallad "Duet with YOO", utrustad med Yamaha AI Music Ensemble System i Austin, Texas den 11-14 mars. Här presenteras en ny roll för musikinstrument i ett AI-system som ger känslan av att spela tillsammans med andra musiker. Yamaha och Hakuhodo i-Studion utvecklade "Duet with YOO" för att skapa en ny musikalisk och visuell upplevelse, för att expandera potentialen alla musiker har i sig.

Yamaha har arbetat med flera olika musikrelaterade AI-aktiviteter t ex där musiker använt sig av Yamahas egenuppfunna AI Music Ensemble System. Dessa innovativa uppträdanden har blivit mycket väl mottagna. Som nästa steg bestämde sig Hakuhodo i-Studio och Yamaha för att skapa utställningen "Duet with YOO" för att låta musiker interagera direkt med AI och bättre förstå hur AI kan förbättra deras musik.

Målet med utställningen är att skapa en ny musikalisk och visuell upplevelse för att expandera potentialen alla musiker har i sig.

Klicka för att gå till eventets websida.

Om "Duet with YOO"-installationen

Tekniken möjliggör en interaktiv AI-upplevelse där musikern upplever att hen spelar med andra musiker. Yamaha's AI Music Ensemble System analyserar omedelbart en musikers uttryck i realtid och förutspår ett passande tempo, timing och dynamik för att skapa en harmonisk ensemble i ett Yamaha Disklavier piano. Medan du spelar kan YOO ackompanjera dig på ett vackert och uttrycksfullt sätt.

För att förstärka upplevelsen uttrycks samspelet mellan dig och YOO visuellt på koordinerade on-screen displayer. Med Yamaha Music AI-teknologi skapas en unik musikensemble för den nya generationen.

Deltagare kan uppleva "Duet with YOO" genom att spela "Twinkle, Twinkle Little Star" ("Blinka lilla stjärna där"). Låten valdes pga att den är välkänd och relativt lätt att lära sig för nybörjare. Detta så att alla kan uppleva denna Artificiella Intelligens.

Om Yamaha AI Music Ensemble System

Yamaha AI Music Ensemble System har förmågan att imitera vad en människa skulle göra i en musikalisk ensemble. Vi tror att AI kommer att vara bron mellan människor och musikinstrument. Vi fortsätter med vår AI-utveckling för att låta människor uttrycka sig ännu bättre med ett musikinstrument.