Yaskawa Nordic firar 40 år!

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 13:30 CEST

Yaskawa Nordic AB firade nyligen 40 år.

Förra året firade det globala företaget Yaskawa Electric Corporation hundraårsjubileum med pompa och ståt världen över. I år firar torsåsföretaget Yaskawa Nordic AB, som är en del av den japanska koncernen, i mindre skala tillsammans med sina medarbetare.

Yaskawa Electric Corporation hyllade sina hundra år av nyskapande teknik under 2015. Yaskawa är en av världens största tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer samt styrsystem. Världen över finns mer än 350.000 installerade Motoman-robotar. Koncernen har idag cirka 14.000 anställda och omsätter 34 miljarder kronor. Yaskawa Nordic AB i småländska Torsås tillverkar för den japanska koncernens räkning robotanläggningar och styrsystem till Motoman-robotar åt den europeiska marknaden. I år firar Yaskawa Nordic 40 år som företag. Bolaget har 160 anställda och omsätter 780 miljoner kronor.

Nostalgi

Yaskawa Nordic AB har sina rötter i Torsmaskiner AB, som år 1976 ombildade sin verkstadsavdelning till ett helägt dotterbolag, namnet blev Torsteknik AB. Affärsidén var att tillverka och distribuera automatiska, flexibla och omställningsbara svetsautomater, främst till fordonsindustrin och så småningom även industrirobotar. Torsteknik blev första utländska kund och även generalagent i Europa för Yaskawas industrirobot Motoman. Bolaget bildade sedan flera egna dotterbolag i Europa. Företaget fick senare ett mer internationellt gångbart namn: Motoman Robotics. Efter sammanslagningen av Yaskawas robotdivision och divisionen för Drives & Motion, är det nuvarande företagsnamnet Yaskawa Nordic.

Framtid

För närvarande råder högkonjunktur inom automationsområdet i Sverige och företaget ser nu framåt.
– Vi har firat vårt jubileum, men också dragit upp riktlinjer för framtiden, säger Pär Tornemo, Chief Operating Officer på Yaskawa Nordic AB.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För ytterligare information kontakta Katarina Ketzénius, katarina.ketzenius@yaskawa.eu.com eller 0730-79 89 32.

Yaskawa Nordic AB är Nordens största systemhus för robotiserade automationslösningar. Företaget grundades på 70-talet i Torsås och är idag en del av Yaskawa Electric Corporation, en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer samt styrsystem, med över 300 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen.

Kommentarer (0)