Gert-Inge Nilsson, ansvarig för Yaskawas nya affärsområde.

Yaskawa Nordic satsar på nytt affärsområde, DMC, i Norden.

Det här är ett naturlig led i Yaskawas strävan att erbjuda sina partners och OEM-kunder ett ännu bredare urval av automationslösningar och support.

Yaskawa Nordic har nyligen anställt Gert-Inge Nilsson som ansvarig för det nya verksamhetsområdet i Norden. DMC är en förkortning för Drives Motion Control, och omfattar en komplett portfölj av automationsprodukter och automationslösningar.

Gert-Inge har en lång erfarenhet av automation. Han kommer senast från Beijer Electronics där han tidigare arbetat under många år i olika ledande befattningar som försäljnings- och marknadsansvarig och mot slutet som teknik- och produktansvarig i Norden.

• -Min bas blir Yaskawas nya kontor i Jönköping som ligger strategiskt bra till för många av våra kunder, berättar Gert-Inge. Här kommer det att finnas support- och applikationsingenjörer samt tekniska säljare som kommer att stödja och underlätta arbetet för våra kunder och partners.
  • Yaskawas ambition är att öka sin närvaro på marknaden i Norden och därmed kunna ge sina kunder en högsta servicenivå på automationsprodukter och integrerade lösningar. Man söker nu även en erfaren automationssäljare för DMC.
  • -Vi ser också stora möjligheter att stödja och stärka viktiga partners i sitt långsiktiga arbete, avslutar Gert-Inge.

Företaget grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska YASKAWA Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 360 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen.

Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping. Företaget är certifierade enligt ISO 9001:2008 och ISO 14001:2004.